چکیده:
شبکههای اجتماعی، نسل نوینی از وبسایتها میباشند که مورد توجه کاربران جهانی عرصه فضای مجازی قرارگرفته است. از سوی دیگر، هویت به مفهوم مجموعهای از تعلقات مادی و معنوی افراد، در کلیه ابعاد و جوانب،بیشک متاثر از فضای مجازی و بخصوص شبکههای اجتماعی مجازی خواهد بود. هدف این پژوهش، بررسی«ابعاد، ویژگیها و کارکردهای شبکههای اجتماعی مجازی در عرصه هویت» میباشد. بنابراین، در پاسخ به اینسوال اصلی که «کارکردهای شبکههای اجتماعی مجازی در عرصه هویت ایرانی ـ اسلامی چیست؟»، این فرضیهمطرح شده است که «بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی موجب خدشهدار شدن هویت ایرانی ـ اسلامی درجامعه گردیده است.» آسیب مفروض بر هویت ایرانی ـ اسلامی در این مقاله، تغییر سبک زندگی خانوادههاست کهمنجر به افزایش طلاق و نقض حریم خصوصی خانوادهها میگردد.
خلاصه ماشینی:
"دینی که برای جان انسان از خطر مرگ، خوردنگوشت مردار را تجویز میکند، آیا این خود دلیلینیست که بتوان گاهی برای نجات جان انسانیبیگناه، دروغی گفت؟ آیا دروغ گفتن در چنین حالتاضطرار و تزاحمی، غیراخلاقی است؟ مگر کسی کهبرای نجات جان و حفظ حیات خویش که از بالاترینارزشها و تکالیف است، در حد ضرورت، اقدام بهخوردن مردار کند، مرتکب عمل غیراخلاقی شدهاست؟ مگر شرع مقدس، انسان را به انجام کارغیراخلاقی توصیه میکند؟ درباره دروغگویی ودیگر احکام متزاحم نیز همینطور است؛ اگرشخصی در حالت عادی به هر دلیل دروغ بگوید، یامردار بخورد و برخلاف دستورات و احکام اخلاقیرفتار نماید، حرام است و کار غیراخلاقی مرتکبشده است؛ اما وقتی که پای اضطرار به میان میآید وتجویز شرع مقدس وجود دارد، غیراخلاقی بودن یاحرمت نیز معنا ندارد.
به هر حال، ارزش واهمیت حیات انسان که در آیه بدان اشاره شدهاست، این اصل کلی را نتیجه میدهد که هنگامتزاحم میان نجات دادن جان کسی که در خطر مرگاست و هر امر اخلاقی و واجب دیگر، نظیر عباداتیا ادای دین یا حفظ آبروی انسان محترم یا حفظ مالمحترم و خلاصه نسبت به بسیاری از تکالیفاخلاقی و دینی که بر عهده انسان است (غیر از حفظاساس دین)، ترجیح و تقدم دارد.
این آیه شریفه، اولویت محبت و پیروی از خدا ورسولش و جهاد در راه خدا را نسبت به بسیاری ازامور دیگر که احترام و اهمیت هر کدام از آنها نیز درجای خود مشخص شده است و انسان در برابر آنها ونسبت به حفظ همه آنها مأموریت و مسئولیتاخلاقی دارد، بیان میفرماید."