چکیده:
انسان، موضوع تربیت است و شناخت او از مهم ترین مباحث در حوزه تعلیم و تربیت می باشد. تاانسان به طور صحیح شناخته نشود، نمی توان به امر تعلیم و تربیت او پرداخت. کتب آسمانی کهبرای هدایت انسان نازل شده اند، به انسان و هدایت و سعادت او توجه ویژه ای مبذول داشته اند.رجوع به این متون وحیانی، بینش صحیحی در مورد شناخت انسان در اختیار می گذارد. این پژوهشبه بررسی ویژگی های مشترک انسان از دیدگاه قرآن و انجیل می پردازد. بدین منظور، ضمن مقایسهدیدگاه قرآن و انجیل در زمینه ویژگی های انسان، ویژگی های مشترک انسان استخراج شده و سپسمورد توصیف و تحلیل قرار گرفته اند. اطلاعات موردنیاز به روش اسنادی جمع آوری شده است.استلزامات تربیتی مربوط به هر ویژگی از طریق شیوه استدلال و استنتاج استخراج شده است. نتایجپژوهش مبیّن آن است که قرآن و انجیل در زمینه ویژگی های انسان دارای مشترکاتی هستند که تاکیدبر آنها، هم یک الگوی تربیتی مشترک به دست می دهد و هم موجب تقریب و تفاهم پیروان دو دینمی شود.
خلاصه ماشینی:
"2. استلزامات تربیتی مربوط به گرامی بودن انساننزد خدا در قرآن و انجیل با توجه به اینکه خداوند انسان را گرامی داشته و برای اوارزش و احترام قایل شده است، مربی نیز باید با متربی بابزرگداشت و احترام رفتار کند و شخصیت و عزت او راهمواره حفظ کند.
3. استلزامات تربیتی مربوط به ویژگی ضعیفبودن انسان در قرآن و انجیل با توجه به اینکه انسان ضعیف است و در برابر تکالیفسخت، کم طاقت می باشد، مربی باید همواره این ویژگیانسان را مدنظر قرار دهد و در مورد متربیان هرگزسخت گیری نکند و تکالیف سخت و دشوار بر عهده آنهاقرار ندهد، بلکه سعی کند با سهولت و آسان گیری با آنهابرخورد نماید.
4. استلزامات تربیتی مربوط به ویژگی به صورتخدا بودن انسان در قرآن و انجیل با توجه به اینکه انسان به صورت خدا آفریده شده است وصفات و خصوصیات او پرتویی از صفات و خصوصیاتخداست، مربی باید این مبنا را مدنظر قرار دهد و الگویتربیتی را در مورد متربیان به کار ببرد تا این صفات وخصوصیات الهی را که در وجود متربی به ودیعه گذاشتهشده است، به فعلیت برساند و انسانی را تربیت کند کهمتصف به صفات خدا باشد، و در واقع، یک انسان الهی راتربیت کند.
5. استلزامات تربیتی مربوط به شناختگربودن انسان در قرآن و انجیل با توجه به اینکه انسان موجودی شناختگر است و ازطریق حواس، عقل، قلب می تواند به شناخت دست یابد،مربی باید به این نکته توجه داشته باشد و برنامه آموزشیخود را به گونه ای تنظیم کند که به پرورش هر سه ابزارپرداخته شود تا متربی بتواند به شناختی جامع دست یابد."