چکیده:
حضور در شبکههای اجتماعی اینترنتی همچون فیسبوک بنا به ویژگیها، خصوصیات، امکانات و کارکردهای خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوانان در کلانشهرهای در حال گذار ما، تأثیرات عمیقی را بر جنبههای متفاوت هویت و به تبع آن، بر سبک زندگی کاربران ایرانی و خصوصا جوانان به مثابهی بزرگترین طیف مخاطبان و فعالان این فضا خواهد گذاشت. در حقیقت کاربران ایرانی با توجه به ساختارهای عینی و ذهنی موجود در جهان واقعی خود و بنا به نوع و میزان استفادهشان از شبکههای اجتماعی اینترنتی، تأثیرات و تغییرات گستردهای را بهطور تدریجی خواهند پذیرفت. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطهی حضور و تعامل در شبکهی اجتماعی فیسبوک با هویت اجتماعی جوانان را مورد مطالعه قرار میدهد. پژوهش حاضر پیمایشی است و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهرهگیری از پرسشنامهی محققساخته صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیسبوک شهر تبریز تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از جدول لین، 424 نفر برآورد شده است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که حضور و تعامل در فیسبوک عاملی تأثیرگذار بر هویت اجتماعی کاربران است و این شبکه باعث تضعیف برخی از ابعاد هویت اجتماعی چون هویت خانوادگی، دینی و ملی و همچنین باعث تقویت هویت مصرفی کاربران شده است.حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی همچون فیس بوک بنا به ویژگیها، خصوصیات ، امکانات و کارکردهای خاص این فضا و با عنایت به وضعیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جوانان در کلان شهرهای در حال گذار ما، تأثیرات عمیقی را بر جنبه های متفاوت هویت و به تبع آن ، بر سبک زندگی کاربران ایرانی و خصوصا جوانان به مثابه ی بزرگ ترین طیف مخاطبان و فعالان این فضا خواهد گذاشت . در حقیقت کاربران ایرانی با توجه به ساختارهای عینی و ذهنی موجود در جهان واقعی خود و بنا به نوع و میزان استفاده شان از شبکه های اجتماعی اینترنتی، تأثیرات و تغییرات گسترده ای را به طور تدریجی خواهند پذیرفت . بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه ی حضور و تعامل در شبکه ی اجتماعی فیس بوک با هویت اجتماعی جوانان را مورد مطالعه قرار میدهد. پژوهش حاضر پیمایشی است و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و بهره گیری از پرسشنامه ی محقق ساخته صورت گرفته است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیس بوک شهر تبریز تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از جدول لین ، ٤٢٤ نفر برآورد شده است . نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که حضور و تعامل در فیس بوک عاملی تأثیرگذار بر هویت اجتماعی کاربران است و این شبکه باعث تضعیف برخی از ابعاد هویت اجتماعی چون هویت خانوادگی، دینی و ملی و همچنین باعث تقویت هویت مصرفی کاربران شده است .
خلاصه ماشینی:
"با وجود این در مجموع میتوان نظریات موجود در باب هویت و فضای مجازی را به سه دسته بسیار کلی تقسیم نمود: الف وظریای اجتماعی تا رییکرد مثثت )وظریای خشتییاو( نخستین و شاید معتبرترین نظریه در باب فرهنگ دیجیتال و خود در فضای مجازی که تا حدود بسیاری نیز خوش بینانه است ، نظریه ی شری ترکل 1 در باب رابطه ی حضور در فضای مجازی و شکل گیری خود پست مدرن در بین کاربران فضای مجازی علیالخصوص شرکت - کنندگان در «میدان های چندکاربردی 2 » به مثابه ی فضایی مجازی برای گفتگو، بازی نقش و تعامل با سایرین به طور مداوم و منظم باشد.
در زمینه ی تأثیر و پیامدهای شبکه ی اجتماعی فیس بوک روی هویت ملی کاربران یافته های پژوهش نشان داد که بین مدت زمان عضویت ، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیس بوک رابطه ی معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای فیس بوک و هویت ملی کاربران رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد.
اما در زمینه تأثیر و پیامدهای شبکه ی اجتماعی فیس بوک روی هویت دینی کاربران یافته های پژوهش نشان داد که بین مدت زمان عضویت ، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیس بوک رابطه ی معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای فیس بوک و هویت دینی کاربران رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد.
در زمینه تأثیر و پیامدهای شبکه ی اجتماعی فیس بوک بر هویت مصرفی کاربران ، یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین مدت زمان عضویت ، میزان استفاده ، مشارکت و فعالیت کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در فیس بوک رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد."