چکیده:
موسیقی و فوتبال بخشی هیجانی از زندگی روزمره ایرانی هستند. در این مقاله سعی شده است تا از یک سو جایگاه موسیقی در فوتبال و از سوی دیگر شناخت نقش موسیقی در فوتبال برای مخاطب ایرانی در ایجاد هویت مشترک مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. نقش فوتبال در هویت ایرانی این است که در آن تباین در سلایق و ایدهها کم رنگ و عرق دوستی و اتحاد زیاد میشود. برای شناخت هویت ایرانی، آهنگهای سه تیپ از خوانندگان مجاز، زیر زمینی، و خوانندگان خارج از کشور که وجه مشترکشان حمایت از تیم ملی فوتبال ایران است، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. دیدگاه نظری جان فیسک و توجه به معنای فرهنگی موسیقی در فوتبال، هویت، نزاع و مقاومت در عرصه قدرت، نقش تعامل و پیوند بین موسیقیهای مختلف در ساختار اجتماعی فوتبال اهمیت دارند. نتایج نشان میدهند که هر یک از آنها برمولفههای وحدت بخشی به نام هویت ایرانی تاکیدکردهاند. جام جهانی (و موسیقی منسوب به آن) فرصت مناسبی را برای پیوند دوستانه و مشترک بین ایرانیها با وجود تکثر افکار فارغ از سلایق و اعتقادات آنها فراهم کرده است. همانگونه که پرچم ابژهای ملی است، موسیقی نیز در عرصه فوتبال بدون قائل شدن تبعیضها و تمایزها، گامی برای اتحاد در فضایی ورزشی را فراهم میآورد.موسیقی و فوتبال بخشی هیجانی از زندگی روزمره ایرانی هستند. در این مقاله سعی شده است تا از یک سو جایگاه موسیقی در فوتبال و از سوی دیگر شناخت نقش موسیقی در فوتبال برای مخاطب ایرانی در ایجاد هویت مشترک مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. نقش فوتبال در هویت ایرانی این است که در آن تباین در سلایق و ایده ها کم رنگ و عرق دوستی و اتحاد زیاد می شود. برای شناخت هویت ایرانی ، آهنگ های سه تیپ از خوانندگان مجاز، زیر زمینی ، و خوانندگان خارج از کشور که وجه مشترک شان حمایت از تیم ملی فوتبال ایران است ، مورد مطالعه قرار گرفته اند. دیدگاه نظری جان فیسک و توجه به معنای فرهنگی موسیقی در فوتبال ، هویت ، نزاع و مقاومت در عرصه قدرت ، نقش تعامل و پیوند بین موسیقی های مختلف در ساختار اجتماعی فوتبال اهمیت دارند. نتایج نشان می دهند که هر یک از آن ها برمولفه های وحدت بخشی به نام هویت ایرانی تاکیدکرده اند. جام جهانی (و موسیقی منسوب به آن ) فرصت مناسبی را برای پیوند دوستانه و مشترک بین ایرانی ها با وجود تکثر افکار فارغ از سلایق و اعتقادات آن ها فراهم کرده است . همانگونه که پرچم ابژه ای ملی است ، موسیقی نیز در عرصه فوتبال بدون قائل شدن تبعیض ها و تمایزها، گامی برای اتحاد در فضایی ورزشی را فراهم می آورد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: معانی گونه های ترانه های ایرانی ترانه های مجاز ترانه های غیر مجاز ترانه های زیر زمینی اهمیت وزن و آهنگ فرم و ریتم موسیقی ریتم شاد و الفاظ محاوره ای جمع خوانی و همخوانی سنتی ستایش میهن - میدان وحدت و حمیت ملی - هواداری فوتبال به مثابه هویت ملی فوتبال به مثابه میدان نبرد خطاب اجتماعی به همه هویت ایرانی و حماسه اقشار پیشینه دینی و مذهبی - نوستالژی هویت تاریخی و انتقاد از شرایط داخلی هویت تاریخی اهمیت اسطوره واسطوره باستانی گذشته و حال سازی مشابه جدول بالا ویژگی های این سه دسته از ترانه ها را می توان در سه مقوله قرار داد.
استفاده از نظریه جان فیسک و روش نشانه شناسی ، امکان خوانش های مختلف از یک سوژه اجتماعی را فراهم می کند، لذا در این مقاله معنای (هویت ملی ) در سه دسته از ترانه های حمایتی از تیم ملی فوتبال (به عنوان تجربه اجتماعی )، مورد تحلیل قرار گرفته تا روابط قدرت و مقاومت در ساختار اجتماعی فوتبال شناخته شود.
آنچه در تحلیل های صورت گرفته مشهود بود این است که هر سه دسته از ترانه ها، اگر چه از رویکردهای مختلف به حمایت پرداخته بودند اما در نهایت کارکرد هر سه به یک هدف ، و آن هم افزایش اتحاد و حمیت ایرانیان در موقعیتی خاص (حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی ) منجر می شد."