خلاصه ماشینی:
"عماد احمد هلال با مقدمه دیگری که البته بحث مستقلی پیرامون تحول تاریخنگاری مسلمین از آغاز تا پایان عصر فاطمی است،اطلاعاتی نسبتا مختصر از مورخان و کتب تاریخی آنان به دست میدهد که در مجموع نکته جدیدی در آن به چشم نمیخورد؛اما آنچه مقدمه او را ممتاز میسازد، بحث کوتاه او پیرامون مورخان مصری و تألیف آنها به ویژه تاریخنگاری عمومی آن منطقه،پس از حیات مؤلف این کتاب، یعنی ابو الحسن روحی است که در قرن ششم و در دوران خلفای فاطمی میزیسته است.
با نقطه و اعراب کامل و بسیار زیبا که نشان میدهد حدودا متعلق به قرن دهم هجری باشد و نیز نسخه به سبب جامعیت این کتاب در خصوص اخبار دولت فاطمی، بسیاری از مورخان بعدی که به تاریخ،ادب و رجال این سرزمین همت گماشته و بدان پرداختهاند از این منبع بهرهها برده و آن را اساسی برای کار خود قرار دادهاند سوم(م)نیز به خط نسخ تحریری است اگرچه به زیبایی خط نسخهء(د)نیست،اما با عراب کامل و خوانا نگاشته شده است که ان نسخه هم به نظر میرسد اواخر قرن دهم یا اوایل قرن یازدهم باشد.
نیز بلغة الظرفاء، به رغم آن که یک تاریخ مختصر است،مورد استفاده بسیاری از مورخان بعدی قرار گرفته است و بسیاری به این کتاب اعتماد کردهاند و مصرحا از آن نام بردهاند از جمله:ابن خلکان در وفیات الاعیان از او در سه مورد استفاده کرده است،یکی از شرح زندگی شاور،آخرین وزیر شیعی فاطمی(قبل از صلاح الدین)و دیگری هنگام ذکر وفات اسد الدین شیر کوه و سومین آن هنگام شرحی زندگی العزیر بالله فاطمی که ابن خلکان در هر سه مورد با عنوان«ذکر ابو الحسن الروحی فی کتابة تحفة النظرفاء فی تاریخ الخلفاء..."