چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین هوش فرهنگی و تعاملات اجتماعی دانشجویان دانشگاه دولتی و آزاد ایلام بود. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه شامل 364 دانشجو (222 پسر و 142 دختر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش فرهنگی ارلیو انگ (2007) جهت سنجش هوش فرهنگی و پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش تعاملات اجتماعی، جمع آوری شده است. نتایج نشان داد که هوش فرهنگی رابطه معناداری با تعاملات اجتماعی دانشجویان دارد و از میان ابعاد هوش فرهنگی تنها بعد دانش هوش فرهنگی رابطه معناداری با تعاملات اجتماعی دانشجویان ندارد همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر تعاملات اجتماعی و هوش فرهنگی تفاوت معناداری وجود ندارد.
The aim of this research was studying the relationship between cultural intelligence and social interactions of university students. This research is a descriptive- analytical study. The sample consisted of 364 individual (22 male and 142 female) of Ilam state and Ilam Azad University. In order to collect the data the Eearley-Ang Cultural Intelligence Questionnaire has been used to measure the cultural intelligence and the researcher’s questionnaire used to evaluate the social interactions. The findings showed that cultural intelligence has a significant relationship with the social interactions of the students and among cultural intelligence components only cultural intelligence knowledge didn’t show any significant relationship with students’ social interactions. Also this study revealed that there was no significant difference between male and female students in terms of their social interaction and cultural intelligence.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ بین هوش فرهنگی و تعاملات اجتماعی در دانشجویان ✓ The Relationship between Cultural Intelligence and Social Interactions✓ دکتر زینب طولابی 1 Zeinab Toolabi, Ph. D.
همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات ادبیات و مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانه ای و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده های خام ، به منظور تحلیل و توصیف و تبیین چگونگی رابطه بین هوش فرهنگی و تعاملات اجتماعی استفاده شد.
445 از یافته های جانبی پژوهش در مقابل این پرسش که : آیا بین هوش فرهنگی و تعاملات اجتماعی به تفکیک جنس پاسخ دهندگان ، ارتباط معناداری وجود دارد؟ از آزمون مقایسه میانگین دوجامعه استفاده شد.
با توجه به این جدول نتایج به دست آمده از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه و مقدار سطح معناداری، با احتمال ٩٥% میتوان نتیجه گرفت که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر تعاملات اجتماعی و هوش فرهنگی تفاوت معناداری وجود ندارد.
o همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین «دانش هوش فرهنگی» و «تعاملات اجتماعی» دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد، این امر احتمالا بدین دلیل است که دانشجویان از تشابهات و تفاوت های فرهنگی یکدیگر شناخت و درک کافی ندارند و بدین ترتیب در تعاملات اجتماعی با یکدیگر از آن کمتر استفاده میکنند.
o از دیگر نتایج حائز اهمیت این پژوهش این بود که بین دانشجویان دختر و پسر هیچ تفاوت معناداری از نظر هوش فرهنگی و تعاملات اجتماعی و ابعاد آن جز بعد رفتار وجود نداشت .
(2006), Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence, Group & Organization Management, 31: 100-123."