خلاصه ماشینی:
"کتاب اگرچه حجم حضور گستردهء زنان در جنبش ابومسلم،بسیار قابل توجه است؛مجلس افروز سمرقندی،سعیدهء عنبرفروش،میمونه،گلستونه،روح و رابعه برخی از این زناناند که همهء آنها در کارهای عیاری نه فقط دست کمی از مردان ندارند بلکه در مواردی مردان را نیز رهبری میکنند بسیار زیادی دارد اما به دلیل نثر دلنشین و تصحیح دقیق آن به راحتی و با اشتیاق خوانده میشود.
مصحح کتاب در مقدمهء جامع و رشکبرانگیز خود که بیشاز دویست صفحه است،داستان را از زوایای گوناگون ارزیابی کرده است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:سیر تکوین ابومسلمنامه از عصر غزنوی تا امروز،ابومسلمنامه و ارتباط آن با محافل شیعه،صوفی و اهل فتوت، روایتهای متفاوت ابومسلمنامه،نمادگرایی در ابومسلمنامه،شخصیتهایی داستان،ویژگیهای زبانی،ارتباط ابومسلمنامه با ادبیات داستانی ایران و سرانجام بحثی تحلیلی دربارهء راوی داستان یعنی ابوطاهر طرطوسی.
نسب این افراد در داستان با شهر خود مشخص کتاب اگرچه حجم بسیار زیادی دارد اما به دلیل نثر دلنشین و تصحیح دقیق آن،به راحتی و با اشتیاق خوانده میشود شده است مانند بلخی،سرخسی،خوارزمی،اسفراینی،مرندی،گرگانی، نهاوندی،اصفهانی همدانی.
چون نامه تمام شد،روی به امرا کرد و گفت:هیچ میبینید که دایم از طرف خراسان خبری میآید که فلان کس ابوترابی است؟و هیچ مملکتی دیگر همچنین نیست،درمان این چه باشد؟»(جلد اول ص 545) نگارنده تأکید بر نقش خراسان را ازاینرو حائز اهمیت میداند که مبین این موضوع است که جنبش ابومسلم با اینکه ویژگی ضد اموی داشت و خواهان بازگشت به اصول اولیهء حکومت اسلامی بود،ولی در کانون حوزهء فرهنگ و تمدن ایرانی شکل گرفت و زمینهء مناسبی برای استقرار حکومتهایی مانند طاهریان و سامانیان ایجاد کرد."