چکیده:
در این پژوهش با استفاده از پویایی موجود در اطلاعات بیمه گزاران بیمه اتومبیل در شرکت بیمه ایران، عدم تقارن اطلاعاتی و نوع آن آزمون می شود. آزمون فرضیه های تحقیق، که در درجه اول اطلاعات نامتقارن و سپس تفکیک دو پدیده کژمنشی و کژگزینی است، به ترتیب با استفاده از رویکرد رابطه شرطی و رویکرد ویژگی های پویا بر اساس نظام قیمت گذاری جریمه/ جایزه بیمه اتومبیل کشور انجام می شود. داده های مورد نیاز این تحقیق ـ شامل اطلاعاتی درباره مشخصات بیمه گزار، مشخصات اتومبیل مورد استفاده نظیر نوع کاربری، ارزش و سال تولید آن، و سوابق رانندگی بیمه گزار نظیر دریافت تخفیف عدم وقوع خسارت ـ از پرونده 86637 بیمه گزار بیمه بدنه اتومبیل شرکت بیمه ایران ، که طی سال های 1389 الی 1391 به صورت پی درپی بیمه نامه بدنه اتومبیل خریده اند، تامین شده است. با اجرای آزمون های پروبیت دوگانه ایستا و آزمون پروبیت دوگانه پویا، شواهدی از عدم تقارن اطلاعات مشاهده شد. از آنجا که درخواست غرامت در یک دوره باعث کاهش درخواست غرامت در دوره بعد می شود، این عدم تقارن اطلاعات از نوع کژمنشی شناسایی می شود.
Asymmetric Information in Iran’s Insurance Market: Case Study for Automobile Insurance in Iran Insurance Company This research aims to test the presence of asymmetric information by using the dynamic information of automobile policyholders in the Iran Insurance Company (IIC). The Conditional Independence test is conducted by Bivariate Probit model، the dynamic properties which are presented for bonus/malus system is tsted by a Dynamic Bivariate Probit model. Making use of a sample of 86637 policyholders in IIC، Our finding confirms positive correlation between risk and coverage in Bivariate Probit Model، which supports presence of asymmetric information. Also، there is a negative correlation between claim in the periods of t and t-1 in Dynamic Bivariate Probit model، where confirms that behavior of the insurance policy holders are subject to moral hazard.