چکیده:
چکیده مسئولیتپذیری در پیشرفت فرد و جامعه و نیز هدایت و سازندگی حیات سعادتمندانه آدمی، نقش مهمی را ایفا میکند.هدف مقاله حاضر، تحلیل ابعاد مسئولیتپذیری در سبک زندگی اسلامی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد. به منظور گردآوری دادههای لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش و با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع، گردآوری و با شیوههای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هندسة معرفتی مسئولیتپذیری در چهار بعد اعتقادی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی قابل تبیین است و عملیاتی ساختن هریک از مسئولیتها، به نحوی در ساختار زندگی به سبک اسلامی مؤثر هستند و حیات طیبه را برای آدمی در مراتب گستردة آن پدید میآورند.
خلاصه ماشینی:
ک؛ مشکی، تـوکلی و بحـری، ١٣٨٩: ١٧٠ــ١٦١ و عابـدی و همکـاران ، ١٣٩٠: ١٣٧ـ١٢٧)، یا به رابطۀ سبک زندگی با متغیرهای روانشناختی پرداخته اند (مانند؛ پورغفاری، پاشا و عطاری، ١٣٨٨: ٤٨ـ٢٧ و دهقان زاده ، جعفرآقایی و تبری، ١٣٩١: ١٥ــ٦)، یـا سـبک زنـدگی را در مطالعات اجتمـاعی بررسـی کـرده انـد (ماننـد؛ ذوالفقـاری و سـلطانی، ١٣٨٩: ٥٠ــ٢٤ و سـرایی و پورجبلی، ١٣٨٦: ١١٤ـ٨٦) و یا با نگرشی فرهنگی، سبک زندگی بررسی شده است (ر.
با توجه به اینکه مسئولیت پذیری از مهم ترین و هدفمندترین بخش های سبک زنـدگی اسـلامی است و تاکنون پژوهشی جامع ، در ارتباط بـا بازشناسـی و تحلیـل ابعـاد مختلـف اعتقـادی، فـردی، اجتماعی و زیست محیطی آن صورت نپذیرفته ، این پژوهش در پی آن است که با عنایت بـه مبـانی نظری و سوابق پژوهشی به «تحلیـل ابعادشناسـانۀ مسـئولیت پـذیری در سـبک زنـدگی اسـلامی» بپردازد.
٣ـ اجتماعی (در ارتباط با دیگران ) انسان فطرتا موجودی اجتماعی است و این حقیقت خود را در دو چهره نشـان مـی دهـد، یکـی اینکه هر فرد انسانی گرایش به جامعۀ پذیری دارد و مـی خواهـد زنـدگی اجتمـاعی داشـته باشـد و زندگی بدون تعامل با دیگران برای وی دشوار اسـت و دیگـر اینکـه هـر فـردی نسـبت بـه دیگـری احساس مسئولیت میکند و خود را در سرنوشت دیگران و دیگران را در سرنوشت خویش مؤثر مـی داند و از این روست که در آموزه هـای دینـی بـر مسـئولیت پـذیری اجتمـاعی، بـه عنـوان یکـی از مهم ترین و هدفمندترین بخـش تربیـت آدمـی تأکیـد شـده اسـت .