چکیده:
در این مقاله با درج فتاوا و آرای اهل سنت و نظرات آنها تحقیقی درباره لمس و تقبیل نسبت به قرآن مجید، قبر شریف پیامبر(، قبور صالحان، حجرالاسود و رکن یمانی، وجه میت و امثال آنها صورت گرفته است. در برخی موارد، آرای دو یا چند مذهب، درباره یک موضوع منعکس شده و در برخی موارد به یک نظر بسنده کردهایم. این مقاله کلیه موضوعات مربوط به لمس و تقبیل را بررسی نکرده است. مستندات این اثر را در بیشتر موارد، کتب فقهی اهل سنت تشکیل میدهد. در این مقاله با دلایل و شواهد زیادی که آورده میشود، اثبات میکنیم که نه تنها منع و حرمتی برای لمس و تقبیل اشیایی که به نظر امثال ابنتیمیه شرک و نادرست است، وجود ندارد، بلکه بعضا به نظر فقها و علمای اهل سنت مستحب هم هست.
خلاصه ماشینی:
تبرک (لمس و تقبیل) از نگاه اهل سنت محمد اصغرینژاد 1 چکیده در این مقاله با درج فتاوا و آرای اهل سنت و نظرات آنها تحقیقی درباره لمس و تقبیل نسبت به قرآن مجید، قبر شریف پیامبر(، قبور صالحان، حجرالاسود و رکن یمانی، وجه میت و امثال آنها صورت گرفته است.
) درباره اعمالی که حاجی شایسته است انجام دهد (از جمله کشیدن دست به حجرالاسود و بوسیدن آن) و اینکه رسول خدا( و اصحاب آن حضرت چنین رویکردی داشتند، و این نکته که رسول خدا( گاهی که سوار شتر بود، با عصا رکن را استلام میفرمود و سپس آن را به سوی دهان مبارکش میبرد 2 و نیز این نکته که حجرالاسود در روز قیامت برای کسانی که آن را لمس کردهاند، شهادت میدهد، مینویسد: و یدخل المسجد الحرام ...
4 مس و بوسیدن قبر شریف پیامبر( و قبور صالحان و مس منبر آن حضرت عدهای از اصحاب پیامبر( و علما مانند ابو ایوب انصاری، عبد الله بن عمر، محمد بن منکدر، احمد بن حنبل، ابن ابی الصیف یمنی، لمس یا حتی بوسیدن قبر محمد بن ادریس شافعی، کتاب الام، ج2، ص188.
) درباره اینکه ابو ایوب انصاری به زیارت قبر شریف پیامبر( مشرف شده و صورتش را روی آن مکان مقدس قرار داده بود، مینویسد: روی الامام أحمد بسند حسن و أبو الحسن یحیی بن الحسن بن جعفر بن عبد الله الخشنی فی أخبار المدینة عن داوود بن أبی صالح قال: «أقبل مروان یوما فوجد رجلا واضعا وجهه علی القبر، فأخذ مروان برقبته ثم قال: هل تدری ما تصنع؟ فأقبل علیه فإذا هو أبو أیوب فقال: نعم، إنی لم آت الحجرات، إنما جئت النبی(».