چکیده:
گرایش به سبک رئالیسم جادویی در ادبیات، یکی از شیوههای جدید و کارآمد در حوزه داستاننویسی است که امروزه با به کارگیری این سبک به تحلیل انواع تضادها، مشکلات اجتماعی، سیاسی و ادبیّات فولکور به صورت ضمنی میپردازد؛ از جمله این رمانهای رئالیسم جادویی میتوان به کولی کنار آتش نوشته منیرو روانیپور داستاننویس معاصر ایران، و حارس المدینة الضائعة اثر ابراهیم نصرالله نویسنده و منتقد فلسطینی اشاره کرد. در این مقاله مفاهیم و مبانی رئالیسم جادویی با توجه به دیدگاه منتقدان و صاحبنظران ادبی تعریف و تبیین شده و سپس رمانهای ذکر شده با توجه به ویژگیها و مولّفههای رئالیسم جادویی تحلیل شدهاند. پژوهش حاضر به بررسی کاربست رئالیسم جادویی با تکیه بر عناصر شخصیت و فضا در این رمانها میپردازد و کاربست جلوههای رئالیسم جادویی در رویکردهایی همچون: شخصیّتها، وهم و خیال، ترس از تنهایی، استحاله روحی و فضای وهمآلود، تعفّنبار و اغراقی، نمود یافتهاند.
خلاصه ماشینی:
com کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهان، ایران چکیده گرایش به سبک رئالیسم جادویی در ادبیات، یکی از شیوههای جدید و کارآمد در حوزه داستاننویسی است که امروزه با به کارگیری این سبک به تحلیل انواع تضادها، مشکلات اجتماعی، سیاسی و ادبیات فولکور به صورت ضمنی میپردازد؛ از جمله این رمانهای رئالیسم جادویی میتوان به کولی کنار آتش نوشته منیرو روانیپور داستاننویس معاصر ایران، و حارس المدینة الضائعة اثر ابراهیم نصرالله نویسنده و منتقد فلسطینی اشاره کرد.
آنها میکوشند چیزهای عجیب و غریب، مرموز و وهمناک را از جنبههای گوناگون واقعیت روزمره به تصویر بکشند و هدفشان این است که نگرشهای رایـج و معمــول اطرافشــان را تغیـیـر دهنـد و این کار را با معرفی عناصر خیالی- وهمی انجام نمیدهند، بلکه تقریبا نشان میدهند، راههای گوناگونی برای درک و دیدن اشیاء و موضوعات روزمره وجود دارد، «به تعبیر آنها رئالیسم جادویی فقط شیوه و ابزار متفاوت نگرش به اشیاء از دریچۀ هنر و ادبیات است».
سنت مدرنیته رئالیسم جادویی اما شاخصترین مؤلفههای رئالیسم جادویی نیز عبارتند از: الف) طعنهآمیزی و کنایه lrony: نویسنده باید فاصلهای طعنهآمیز و انتقادی از جهانبینی جادویی نسبت به واقعگرایی داشته باشد که با آن در سازش نیست؛ یعنی او عناصر جادویی و خیالی را با باورهای سادۀ فولکوریک درهم آمیزد و خود را از آنها دور نگه دارد تا این طور به نظر نرسد که از جهانبینی نویسنده اقتباس شده است.
اما این ویژگی را در رمان کولی نمیبینیم؛ روانیپور برای ارائه فضای مکانی داستان بیشتر به توصیف روی آورده است.