Skip to main content
فهرست مقالات

سهم خراسان در پیدایش، رواج، رشد و تعالی هنر ایرانی- اسلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خراسان ، هنر ، نیشابور ، ایران ، اسلامی ، معماری ، موزه‌ی دوران اسلامی ایران ، خط کوفی ، تیموری ، هنر فلز کاری خراسان

خلاصه ماشینی:

"سهم خراسان در پیدایش؛رواج،رشد و تعالی هنر ایرانی-اسلامی قدیر افزون* مقدمه هنر اسلامی دست آوردی قابل توجه و اثر بخش در حوزه‌ی فرهن گو تمدن‌ ایران است امری که احیاء،دوام،توسعه و سرنوشت آن در دوران معاصر بی‌تردید به‌ بررسی همه جانبه‌ی آن از حیث تاریخی(فلسفه‌ی وجودی و ضرورت شکل گیری، دایره‌ی معانی و مفاهیم،تکنیک و ابعاد زیبایی شناختی،مکانیزم و کارکرد آن)، تدوین یک سیاست عالمانه به نفع جامعه‌ی هنری و فرهنگی و مدنیت جهانی و در نهایت فراهم آوردن شرایط اعمال این برنامه و سیاست‌ها بستگی دارد. این بنا نماد بهره‌مندی عالمانه و هنرمندانه‌ی معماران ایرانی از فرهنگ و هنر اسلامی‌ قرن هفتم هجری با حمله‌ی ویرانگرانه‌ی مغول‌ به ایران،تاثیر منفی و مخرب بی‌سابقه‌ای بر فرهنگ و هنر ایران و بالطبع خراسان گذاشت‌ خراسان بزرگ یکی از مهم‌ترین مراکزی بود که بیشترین آثار این‌ تخریب و ویرانی را در نتیجه حمله‌ی مغول تجربه‌ کرد و تقریبا همه‌ی‌ نخبگان هنری و علمی و فکری خراسان به غرب‌ ایران پناه بردند و تطبیق آن با هنر معماری پیش از اسلام(بومی)ایران است یعنی تلفیق‌ فرهنگ و هنر اصیل ایرانی با اسلام و در نتیجه تکوین مکتبی نوین و در عین حال با شکوه در عرصه‌ی هنر و معماری ایران اسلامی. کتیبه‌ی ردیف 1-(روی گردن ظرف)العزو البقاو المدحه و الثنا و الرافعه و الغنا و البقالصاحبه کتیبه‌ی ردیف 2-(روی پایه‌ی ظرف)العزو البقاو المدحه و الثنا و الرافعه و العلو کتیبه‌ی ردیف 3-(داخل دهانه‌ی گلدان)صاحبه و مالکه‌ محمود بن علی ماسکان عمل محمد بن عثمان بن حسنکان اسفراینی بتاریخ اوائل شهر الله المبارک رمضان سنه سته و ستین و ستمایه/ سال ساخت این گلدان که در مجموعه‌ی ونایی موزه‌ی دوران‌ اسلامی به ثبت رسیده(به دست آمده از غرب ایران)666 هجری و چنان چه از پسوند مکانی نام سازنده‌ی آن مشخص است،هنرمند فلزکار اهل اسفراین(یا حداقل اصالتا)خراسانی بوده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.