چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل موثر اجتماعی وفرهنگی بر رفتار هنجارمند دانش آموزان پسر دبیرستان ها شهرستان ملایر است که با مقایسه دو گروه هنجارمند و غیر هنجارمند به تبیین آن می پردازد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان ملایر است، که نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی سیستماتیک و در دو مرحله صورت گرفت از دانش آموزان هنجارمند و غیر هنجارمند نمونه گیری شد. روش پژوهش، علی- مقایسه است که دو گرو مورد بررسی قرار گرفتند، دانش آموزان هنجارمند و مقایسه آن با دانش آموزان غیر هنجارمند که اطلاعات با ابزار پرسشنامه و به صورت میدانی اطلاعات جمع آوری گردید. از نتایج بدست آمده مشخص شدکه باافزیش نظارت وکنترل والدین و انسجام بیشتر خانواده، پیوند عاطفی قوی بین والدین و فرزندان، تشویق به رعایت قانون در اطاعت ازهنجارهای جامعه در فرایند اجتماعی شدن و مشارکت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان، میزان هنجارمندی افزایش یافته در نتیجه فرد با هنجار های جامعه همنوا می گردد و با کاهش درروابط هرکدام از متغیر های فوق شاهد احتمال بروز رفتار های غیر هنجارمند خواهیم بود.
خلاصه ماشینی:
عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با هنجارمندی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر ملایر حبیب احمدی 1 ، داریوش غفاری ٢*، لیلا پرنیان 3 چکیده هـدف کلـی ایـن تحقیـق بررسـی عوامــل مـوثر اجتمـاعی وفرهنگـی بـر رفتـار هنجارمنــد دانش آموزان پسر دبیرستان ها شهرستان ملایـر اسـت کـه بـا مقایسـه دو گـروه هنجارمنـد و غیـر هنجارمند به تبیین آن میپردازد.
از نتایج بدست آمـده مشـخص شـدکه بـاافزیش نظـارت وکنتـرل والدین و انسجام بیشتر خانواده ، پیوند عاطفی قوی بـین والـدین و فرزنـدان ، تشـویق بـه رعایـت قانون در اطاعت ازهنجارهای جامعه در فرایند اجتماعی شدن و مشارکت فرهنگـی و اجتمـاعی دانش آموزان ، میزان هنجارمندی افزایش یافته در نتیجه فرد با هنجارهای جامعه همنوا مـیگـردد و با کاهش درروابط هرکدام از متغیرهای فوق شـاهد احتمـال بـروز رفتـارهـای غیـر هنجارمنـد خواهیم بود.
درایـن تحقیـق ابتـدا متغیر وابسته (آنومی) از نظر مفهومی و با توجه به ابعاد ذهنی وعینی آن بررسی شـده وسـپس بـا تاکید بر نظریات جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی، چهار چوب نظری و فرضیه های تحقیـق تدوین گردیـده اسـت ، همچنـین متغیرهـای سـن ، جـنس ، میـزان پیوسـتگی بـا خـانواده ، پایگـاه اقتصادی، اجتماعی، میزان تفاوت ارزشی والدین با فرزندان ، میزان مشارکت اجتمـاعی و میـزان نظارت اجتماعی به عنوان عوامل تاثیر گذار بر آنومی مطرح شده است .
پژوهشی دیگرتوسط ابراهیم پور صالح (١٣٨٠)با عنوان "بررسی عوامـل اجتمـاعی مـوثر بـر هنجارشکنی دانش آموزان پسر دبیرستان هـای شـهر"رشـت " انجـام گرفـت کـه محقـق در ایـن پژوهش به بررسی پایگاه اجتماعی، کنترل ونظارت خانواده ، گسیختگی خانواده ، ستیز والدین و دوستان کجرودر بزهکاری و مقایسه دو گروه هنجارشـکن و غیـر هنجارشـکن پرداختـه اسـت .