چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی چرایی استفاده محدود از تحقیق آمیخته در دوره تحصیلات تکمیلی مربوط به حوزه علوم انسانی در دانشگاه محقق اردبیلی بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کیفی و سپس براساس یافته های آن، داده های کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشکده علوم انسانی، علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد هشت نفر تحت مصاحبه قرار گرفتند و از بین جامعه 95 نفری، تعداد 61 نفر در مرحله کمی به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود که از روش بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 92/0 بود. به منظور تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد و در بخش کمی نیز از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که پیچیده بودن ماهیت طرح تحقیق آمیخته، ناآشنایی محققان به طرح تحقیق آمیخته (عوامل تاثیرگذار درونی)، نیازهای فصلنامه ها و ماهیت رشته های علمی (عوامل تاثیرگذار بیرونی) از دلایل استفاده محدود از روش آمیخته است. همچنین، یافته ها نشان داد که ماهیت رشته های علمی بیشترین تاثیر را در استفاده از روش آمیخته دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد که پیچیده بودن ماهیت طرح تحقیق آمیخته و، نا آشنایی محققان به طرح تحقیق آمیخته ( عوامل تاأثیر گذار درونی) و، نیازهای فصلنامه ها و ماهیت رشته های علمی ( عوامل تأاثیر گذار بیرونی) از دلایل استفاده محدود از روش آمیخته استمی باشد.
Keywords: mixed method, higher education, human science,research,education مقدمه آموزش عالی به عنوان بالاترین سطح آموزشی جامعه از اهمیت قابل توجهیملاحظه ای برخوردار است؛ زیرا نقشی اساسی در رشد و توسعه جامعه در ابعاد مختلف فنّاوری، علمی، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ایفا می کند و حاصل تمامکلیه فعالیّت ها و تلاش های نظام آموزشی در آن منعکس می شود ؛ به عبارت دیگر، بازده کل نظام آموزشی در آن متجلّی شده استمیشود و به تعبیری نمود می یابد ( ابطحی و ترابیان، 1389 ، ص32).
با این حال، پژوهش آمیخته هم دارای محدودیت هایی است؛ از آن جمله، که پژوهشگرمحقق باید منابع کافی برای جمع اآوری و تحلیل داده ها داشته باشد و در هر دو رویکرد دارای تخصص داشته باشد و یا با تیمی که دارای مهارت های روش کمّی و کیفیاند، کار کند ،؛ محققان به زمان طولانی برای اجرا نیازمند است ، و محققین به برنامه ریزی زمان کافی برای کامل کردن هر دو مرحله نیازمندند (کرسول و کلارک، 2007 ،؛ به نقل از هسه و لوی ،2010).
, Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (Second edition).