چکیده:
در چند قرن اخیر، دربارة تأثیر غرب بر شرق، پژوهشهایی صورت گرفته (تاریخچه)، اما چنین تتبعاتی اغلب عالمانه نبوده است(مسئله)؛ درنتیجه، ریشهیابی میزان و شیوة اثرپذیریهای گوناگون شرق از غرب پاسخهای علمی نیافته است (پیشینه). این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش کلیدی است که جهانیشدن چگونه باعث ظهور گفتمان اسلام سیاسی سلفیـ جهادی در منطقة خاورمیانه شده است(سؤال)؟ جهانیشدن با تشدید بحران معنا، به تقویت گفتمان اسلام سیاسی سلفیـ جهادی در منطقه خاورمیانه منجر شده است (فرضیه). مقالة پیشرو درپی کشف چگونگی ظهور گفتمان اسلام سیاسی سلفیـ جهادی داعش، و جبهه النصره است (هدف). این پژوهش که بر پایه روش تحلیل گفتمان سامانیافته (روش)، نشان میدهد که جهانیشدن در منطقة خاورمیانه با بهچالشکشیدن هویتهای حاکم، ضرورت جستوجوی معنای غلط را تشدید کرده است. سلفیگری، نیز از پاسخهایی است که به این نیاز داده شده است. آنها با انحصاری کردن چنین معنایی، با تکیه بر مفاهیمی چون شریعت، رهبری، جهاد، بازگشت به سلف و تقابل با سکولاریسم در صدد ایجاد هویتهای بهظاهر مقاومیاند که بیش از آنکه به ایجاد انسجام و حمایت از افراد در برابر دنیای خصمانة بیرونی باشد، اسلام مقاومتگرا را میشکند (یافته).
In the past recent centuries، some research projects have been conducted on the influence of the West on the East (History)، but such investigations have not often been scientific (Problem); consequently، tracing the roots of the extent and methods of the influences of the West on the East have not been scientifically answered (Background). The present research seeks to answer this fundamental question that how globalization caused the emergence of the discourse of salafi-jihadi political Islam in the Middle East region (Question)? By increasing the crisis of meaning، globalization has led to the strength of the discourse of salafi-jihadi political Islam in the Middle East region (Hypothesis). The present article seeks to discover how the discourse of salafi-jihadi political Islam of Daesh and Jibhat al-Nusrah emerged (Objective). The present research، which is conducted based on the discourse analysis method، shows that how globalization in the Middle East region increases the necessity of searching for false meaning by challenging dominant identities. Salafism is also among the answers which are given to these needs. By making these meaning exclusive to themselves، and by focusing on concepts like shariah، leadership، jihad، returning to predecessor (salaf)، and confronting secularism، they seek to create identities which are apparently strong، but instead of creating integrity and protecting the people against the apparently hostile external world، they destroy resistant Islam (Findings).
خلاصه ماشینی:
"این مسئله در نظامهای پادشاهی با ایجاد مکانیسم سلطنت موروثی و انتخاب فرزند یا اقوام پادشاه در مقام ولیعهد، بهنوعی حل شده است، و فوت پادشاه و جانشینی ولیعهد روالی طبیعی و مشروع محسوب میشود و کلیت ساختار نظام را تهدید نمیکند، اما در ساختار نظام گفتمان اسلام سلفیـ جهادی، نه مکانیسمهای سلطنت موروثی وجود دارد، و نه مکانیسمهای دموکراتیک انتخاب رهبران جدید؛ مثلا، بغدادی در حالی خود را خلیفه مسلمانان میداند که مردم یا نمایندگانشان در مجلس انتخابیه وی حضور، و در تعیین رهبری نقشی نداشتهاند؛ ازاینرو اصل مشروعیت و مقبولیت رهبر وی و حتی رهبری جدید پس از او در ساختار فعلی کاملا تردیدپذیر است؛ افزون بر این، درصورت پذیرش رهبری بر پایه و روال دمکراتیک، رهبری در گفتمان جهانیشدن باید هوش فرهنگی بالا، و مدیریت هماهنگساز قوی داشته باشد؛ زیرا در چهارچوب این گفتمان، در دورهای که تنوع و تفاوت در همه ابعاد زندگی بشر کاملا پذیرفته شده است، بهمراتب بیش از پیش احساس میشود باید رهبران اثرگذار بین فرهنگی وجود داشته باشد.
در مقابل، اسلامگرایان سلفیـ تکفیری بسیاری از این نظامها را مخالف اسلام میشمارد و شکستها و ناکامیهای جوامع اسلامی را ناشی از غفلت این نظامها از اسلام میدانند؛ ازاینرو مدرنیته را جاهلیت عصر جدید میخوانند و گاه این رویکرد از دیدگاه تندروهای سلفی مصداق کفر و الحاد بهشمار میرود؛ ازاینرو آنها در تقابل سنت و مدرنیته، راه سومی را برگزیدند، و اسلام سلف را دربردارنده نظام کامل اجتماعی در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن معرفی کردند و انطباق با آن را ضامن سعادت بشر دانستند؛ ازاینرو در اینجا نیز بینیازی از تمدن غرب را اعلام میکنند اما با سلاحهای مدرن و سایر پشتیبانیهای غربی اهداف خود را پی میگیرند!"