چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی چگونگی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدین بر میزان و ابعاد دینداری فرزندان تدوین، و در آن از روش پیمایش، با جمعیت نمونه 339 نفری از میان دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی شهر شیراز استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه توسط اعتبار صوری و آلفای کرونباخ (71/0) مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل و بررسی یافتهها نشان میدهد که میزان دینداری پاسخگویان در ابعاد مختلف اعتقادی، ایمانی، اخلاقی، عبادی و تکلیفی متمایز است. میان تحصیلات والدین و میزان دینداری فرزندان رابطة معناداری وجود دارد. با افزایش درآمد والدین، میزان دینداری فرزندان کاهش مییابد. نوع دینداری فرزندان در پایگاههای اقتصادی- اجتماعی مختلف والدین، متمایز است؛ به این معنا که در هر سطح از پایگاه اقتصادی- اجتماعی، بعد خاصی از دینداری حاکم است؛ با افزایش پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدین، میزان دینداری فرزندان نیز کاهش مییابد.
In this survey 339 pre-university students were chosen from the city of Shiraz to examine the effect of parents' economic-social status on the level and aspects of the piety of their children.
The validity and reliability of the questionnaire were measured by face validity and Cronbach's alpha (0.71). The analysis of the findings shows that the respondents differ in the extent of their piety regarding the aspects of religious beliefs، faith، morality، worship and religious obligations. There is a meaningful relationship between parents' educational standard and their children's piety. When parents' income rises، the level of their children's piety falls. The kind of piety of children differs according to the different socio-economic status of their parents. In other words، at every level of socio-economic status، a particular aspect of piety is dominant; the higher the parents' socio-economic status، the lower the level of children’s piety.
خلاصه ماشینی:
"Table of Contents A Modified Form of the Concept of Culture Based on the Principles of Transcendental Philosophy / Meysam Sedaghat Zadeh 5 The Discourse on the Localization of Science and Social Structures (The Suitable Model of Establishment of the Institution Sociology inside the Social Structures of Iran) / Ali Hossein Hosseinzadeh / Karim Reza Dust / Mohammad Ali Mubini / Iraj Mubini 23 The Conceptual Model of the Levels of Influence of Islamic Teachings on Cultural Policy-making / Hossein Khanifar / Maysam Aghdaghi 45 The Eclectic Theory of Habermas / Iraj Sohrabi / Maryam Eskafi 63 A Fiqhi Review of Creating False Needs with Emphasis on Its Social Consequences / Taher Ali Mohammadi / Abdol Jabbar Zargush Nasab / Arer Bashiri 79 The Effect of Parents' Socio-Economic Status on the Piety of their Children / Jaber Mirza Poori 99 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Hamid Pārsaniyā Editor: Mahmud Rajabi Editor Deputy: Syyed Hosein Sharaf-Al-din Executive manager: yaser solati Editorial Board: ( Nasrallah Aqajani: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ( Hamid Parsāniyā: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ( Mohammad Hosein Pānahī: Associate Professor, TabaTabai University ( GholamReda Jamshidiha: Associate Professor, Tehran University ( Mahmud Rajabi: Professor, IKI ( Syyed Hosein Sharaf al-din: Faculty Member, IKI ( Hosein Kachoiyan: Associate Professor, Tehran University ( Akbar Mirsepah: Assistant Professor, IKI ( Shams allah Mariji: Assistant Professor, Bagher al-Olum University ________________________________________________ Address: IKI Jomhori Eslami Blvd Amin Blvd."