چکیده:
دور هرمنوتیکی از مهم ترین مباحث هرمنوتیک شلایر ماخر به شمار می آید. این دور دارای تعریف ها، تبیین ها و کاربردهای گوناگونی در علوم مختلف است و در دیگر نحله های هرمنوتیکی نیز مطرح است. مخالفان این دور با مقایسه آن با دور منطقی، آن را دور باطل دانسته، لازمه آن را بازی ای بی پایان و منتهی به نسبی گری قلمداد کرده اند. این در حالی است که این نقدها بیشتر متوجه دور هرمنوتیکی مطرح در هرمنوتیک فلسفی است، و دور شلایر ماخر از این اشکالات مبراست. راه حل نهایی شلایر ماخر برای حل عویصه دور هرمنوتیکی، شیوه حدس و شهود است. همچنین می توان با استناد به شیوه حل معضلی شبیه دور هرمنوتیکی در فلسفه اسلامی، به پاسخ فیلسوفان مسلمان (نسبت علم حصولی به حضور و ابتنای علوم حصولی بر علم حضوری)، به امکان تعمیم این جواب برای دور هرمنوتیک شلایر ماخر استدلال نمود. مقاله حاضر درصدد است به بررسی و تبیین این مهم پرداخته و از طریق مطالعه اسنادی و با استمداد از روش تطبیقی ـ مقایسه ای، به دیدگاه شلایر ماخر در این زمینه نزدیک گردد.
Hermeneutical circle is considered as one of the most important topic of Schleiermacher's hermeneutics. This circle has various definitions، explanations and functions in each science and it also receives attention in other hermeneutical trends. Comparing it with the logical circle، the adversaries of this circle consider it to be invalid، and its requisite as an endless game which ends in relativity. These criticisms are mainly directed to the hermeneutical circle of philosophical hermeneutics، but Schleiermacher's circle does not suffer from these weaknesses. Schleiermacher's final solution for solving the complicated problem of hermeneutical circle is represented in the method of conjecture and intuition. Also، it is possible to adopt a problem-solving method like that of the hermeneutical circle of Islamic and cite the answer of Muslim philosophers for proving the possibility of generalizing this answer about the hermeneutical circle of Schleiermacher. This paper seeks to investigate this important issue and tries، through a documental study and comparative-contrastive method to approach Schleiermacher's view in this regard.