چکیده:
نوشتار حاضر نقدی بر مقالة «تشابه ادیان توحیدی؛ تحریف کتاب مقدس و تحریف قرآن» است که در شماره نوزدهم «معرفت ادیان» به چاپ رسیده است. نویسنده مقاله مزبور، پاسخ های داده شده به شبهه «تحریف لفظی قرآن با استناد به احادیث بیانگر تشابه امم» را ناتمام ارزیابی کرده است و به همین منظور پاسخی تازه به شبهه ارائه می کند، ولی ناقد معتقد است که نویسنده برای تبیین سخن خود و نقد دیگر پاسخ ها، مطالبی طرح کرده که به نظر ناتمام می آید. به همین منظور ناقد بعد از مقدمه ای، مطالب ناتمام نویسنده را به ترتیب بیان و در پایان، نتیجة ملاحظاتش را ذکر می نماید.
The present paper is a criticism over the article "the similarity between monotheistic religions; distortion of the Bible and the Quran" which was published in "Ma'rifat-i Adyan" volume NO. 19. The author of the published article considered the given answers to the doubt "the verbal distortion of the Quran based on the Hadith about the similarities of nations" as incomplete. To this end، the author gives a new answer to this doubt، but for furthering more explanation and criticizing the other answers، the critic believes that، the writer made some points which are not complete. Therefore after giving an explanation، the critic mentions the author’s incomplete points respectively and at the end he offers the results of his comments.
خلاصه ماشینی:
"نویسندة محترم نقدهای مختلف قرآن پژوهان بر این شبهه را در مقاله ای باعنوان «تشابه ادیان توحیدی؛تحریف کتاب مقدس و تحریف قرآن» ارزیابی کرده و در نهایت دو پاسخ را قابل اعتنا دانسته است: یکی اینکه این روایات زمان خاصی را بیان نکرده اند بنابراین نمی توان ثابت کرد که قرآن تا به امروز تحریف لفظی شده است و دیگری این که روایات ناظر به تحریف معنوی بوده و تشابه نیز تام است.
احادیث تشابه امم چیست؟ در کتاب های حدیثی شیعه و سنی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، سخنی با عبارات متفاوت آمده است که بیانگر تشابه امت اسلامی با امت های پیشین است: «کل ما کان فی الأمم السالفة یکون فی هذه الأمة مثله حذو النعل بالنعل و القذة بالقذة»(صدوق، 1395، ج2، ص 530)؛ هرچه در امت های پیشین بوده در این امت همانند آن خواهد بود؛ مو به مو به همسانی دو لنگه کفش و پرهای تیر.
روشن است که مصداق کار بنی اسرائیل در آن زمان، با کار مسلمانان تفاوت دارد؛ یعنی مسلمانان کتاب اهل کتاب را تحریف نمی کنند، ولی اگر تشابه تام مقصود باشد، به معنای آن است که اینان نیز کتاب خود (قرآن) را تحریف کرده و یا خواهند کرد.
اگرچه برخی از محدثان به متواتر یا متظافر بودن احادیث بیانگر تشابه امور امت ها نظر داده اند، اما به دلیل وجود تعبیر های متفاوت متواتر لفظی نیستند و مفاد یکسانی نیز ندارند تا بتوان از مجموع آنها تواتر معنوی به دست آورد."