چکیده:
اهمیت باروری به عنوان مهمترین عامل تغییر در ساخت و اندازه جمعیت موجب شده تـا مطالعـات مربـوط بـه بـاروری و عوامل تاثیر گذار بر آن جایگاه ویژه ای را در مطالعات جمعیت شناختی به خود اختصاص دهد. بـا توجـه بـه رشـد بـی رویـه جمعیت جهان در قرون گذشته و محدود بودن منابع و نیز با علم به اینکه رشد جمعیت می بایست متناسب با منابع و امکانات و استعدادهای فعلی جامعه باشد و عدم تعادل و نبود کنترل در جمعیت باعث عدم اجـرای عـدالت اجتمـاعی و توزیـع ناعادلانـه امکانات و منابع در بین جمعیت می گردد. و با توجه به اینکه عملکرد و رفتار افراد از نگرش و آگاهی آنـان نشـات مـی گیـرد، بنابراین آگاهی پیدا کردن از نگرش جوانان نسبت به سیاست های جمعیتی و تاثیر آن بر عملکرد آن ها در این زمینـه بسـیار مهـم می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - علی و از لحـاظ روش ، یـک تحقیـق پیمایشـی اسـت . جامعـه آمـاری شـامل کلیـه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال ٩٠ می باشد. اب گردآوری داد پرسشـنامه اسـت کـه در حجـم نمونه ٢٠٠ نفر اجرا گردید. انتخاب نمونه با تلفیق نمونه گیری خوشه ای و طبقه بندی متناسب صورت گرفته است . یافتـه هـای تحقیق حاکی از آن است که رفتار باروری با نگرش نسبت به سیاست های جمعیتی همبستگی معناداری دارد، شدت این رابطـه ضعیف و جهت آن مستقیم می باشد. رفتار باروری با میزان دینداری همبستگی معناداری دارد، شدت این رابطه ضعیف و جهت آن مستقیم می باشد. رفتار باروری با میزان پدرسالاری در خانواده همبستگی معناداری ندارد. میزان تمایل بـه فرزنـدآوری بیشـتر در مردان بالاتر از زنان می باشد. میزان تمایل به فرزندآوری بیشتر در میان افراد با پایگاه اقتصادی اجتماعی متوسط بیشترین میزان و در میان افراد با پایگاه اقتصادی اجتماعی بالا، کمترین میزان می باشد. رفتار باروری با سن همبستگی معناداری ندارد. رفتار باروری بـا میزان اختلاف سنی زوجین همبستگی معناداری دارد و شدت این رابطه متوسط و جهت آن معکوس و غیرمستقیم می باشد.
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب هدف کلی این پژوهش ، شناسایی نگرش دانشجویان نسبت بـه سیاسـت هـای جمعیتـی در مـورد باروری و تاثیر آن بر رفتار و عملکرد آن ها در مورد باروری می باشد و اهداف جزئی آن عبارت است از: - شناسایی نگرش دانشجویان نسبت به سیاست های جمعیتی در مورد باروری - شناسایی رفتار و عملکرد دانشجویان در مورد باروری - شناسایی متغیرهای مستقل و واسط همچون دینداری و خانواده پدرسالار بر عملکرد باروری دانشجویان - شناسایی رفتار و عملکرد دانشجویان در مورد بـاروری در گـروه هـای مختلـف جمعیتی (جنسـیت ، پایگـاه اقتصادی اجتماعی و سن ) در زمینه باروری پژوهش های داخلی و خارجی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می شود: - شیری و بیداریان (١٣٨٨)، در پژوهش خود اینگونه بیان کرده اند که ؛ کنتـرل موالیـد و جلـوگیری از بـارداری ناخواسته بستگی زیادی به سطح اطلاعات مردم دارد.
با توجه به نظریه های مطرح شده در بالا، فرضیه های زیر قابل بررسی است : ١- به نظر می رسد رفتار و عملکرد دانشجویان در زمینه باروری با نگرش آنها نسبت به سیاست هـای جمعیتـی رابطه معناداری دارد.
جدول شماره ١١: آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین سن و رفتار باروری سن 0,575 R رفتار باروری Sig 0,00 200 N نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که رفتار باروری در فاصـله اطمینـان ٩٥ درصـد بـا سـطح معناداری 0,00=Sig با سن همبستگی معناداری دارد و با توجه به قدر مطلق ضریب همبستگی کـه برابـر اسـت بـا ٠,٥٧٥ شدت این رابطه قوی ارزیابی می شود و علامت این ضریب که مثبت است گویای جهت مستقیم رابطـه بـین دو متغیر می باشد."