چکیده:
دراین مقاله به تعیین میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن درشهر نقده پرداخته شده است. نوع و روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی واسنادی و ...) بوده و از ابزار اندازهگیری پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 381 سرپرست خانوار نمونه که به روش نمونهگیری خوشهای توام با متناسب با حجم انتخاب شده بود، استفاده گردیده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در سطح متوسط به پایین قرار دارد. عواملی همچون رضایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، میزان انتظارات برمیزان رضایتمندی شهروندان تاثیرگذار بودهاند. تجزیه وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. در بخش توصیفی جداول فراوانی و نمودارهای مربوط به گویهها و متغیرها اندازهگیری شده و در بخش آماراستنباطی بااستفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون، آزمون تیتست وهمچنین تحلیل واریانس روابط موجود دربررسی شدند. دراین میان متغیرهای اعتماد اجتماعی و رضایت اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در تبیین متغیر وابسته ایفا مینمایند.
In this study citizens’ satisfaction with the municipal performance and social and economic factors related to it have been identified. The research method is combined (survey and documentation and ...) and a questionnaire was used to collect data among the head of 381 household that were selected by cluster sampling (consistent with the selected volume). The results indicate that the rate of citizens’ satisfaction with the performance of the municipal is in lower level and below it. Citizens’ satisfaction was effected by factors such as social consent, social trust, social participation, economic and social base and expectations. The data were analyzed using both inferential and descriptive statistics. In descriptive part frequency tables and figures relating to the variables were measured. In inferential part the relationship between variables were examined using Pearson correlation, t-test, and analysis of variance. Meanwhile the variables of social trust and social consent have the highest and lowest share in explaining the dependent variable.
خلاصه ماشینی:
"- بین میزان رضایت اجتماعی شهروندان با میزان رضایتمندی آنان از عملکرد خدمات شهری رابطه وجود دارد جدول شماره (4): همبستگی بین رضایت اجتماعی ورضایتمندی شهروندان از عملکرد خدمات شهری متغیر رضایتمندی از خدمات رضایتاجتماعی r=0/131 p=0/010 n=381 از آنجا که هر دو متغیر در سطح فاصلهای سنجیده شدهاند بنابراین برای آزمون فرضیه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
نتایج حاصل از این فرضیه با نتیجه تحقیقیکه حسن حکمتنیا، میرنجف موسوی درسال 1368، تحت عنوان سنجش میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان ازعملکرد شهرداری (مطالعه موردی یزد) بررسی و مورد شناسایی قرار دادند همسو بوده و در یک راستا میباشد.
نتیجه این تحقیق با نتیجه تحقیقی که حسن حکمتنیا، میرنجف موسوی در سال 1368، تحت عنوان سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی یزد) بررسی و مورد شناسایی قرار دادند همسو بوده و در یک راستا میباشد.
نتایج حاصل ازاین فرضیه با نتیجه تحقیقیکه حسن حکمتنیا، میرنجف موسوی درسال 1386، تحت عنوان سنجش میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی یزد) بررسی و مورد شناسایی قرار دادند همسو بوده و در یک راستا میباشد.
نتایج حاصل از این فرضیه با نتیجه تحقیقی که حسن حکمتنیا، میرنجف موسوی در سال 1386، تحت عنوان سنجش میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی یزد) بررسی و مورد شناسایی قرار دادند همسو بوده و در یک راستا میباشد."