چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میباشد که با استفاده از روشهای اسنادی و مطالعه میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش با 80 نفر مصاحبه عمیق انجام گرفت که شامل سه گروه دانشآموزان، معلمان و صاحبنظران درحوزههای مربوط به جامعهشناسی آموزش و پرورش، زبانشناسی و ادبیات را شامل میشود. از تحلیل محتوای دادهها و مطالعات میدانی این نتاج به دست آمد: هر چهار فرضیه مورد نظر در زمینه تاثیر آموزش به زبان مادری و نقش آن در ایجاد انگیزه، دادن اعتماد به نفس، تسهیل در امر یادگیری و از بین بردن از خودبیگانگی افراد، تایید شد. در پایان با توجه به نتایج حاصله راهکارهای کاربردی و راهبردی جهت راهیابی آموزش به زبان مادری در مدارس ارائه شده است.
The purpose of this study is to investigate the effects of teaching in native language on improving students’ educational motivation. The research was conducted by implementing documentary procedures as well as field studies. Eighty persons (divided into four groups، namely، students and their parents، as well as teachers and scholars in three fields: educational sociology، linguistics، and literature) were interviewed. The gathered data was obtained through analysis of documentary procedures and field studies. The results indicate that all four hypotheses، the effect of teaching in mother tongue on creating motivation، self confidence، facilitating the process of learning، and eliminating self-alienation in children was confirmed. The article concludes by offering strategic and practical approaches towards teaching children in their own native language at schools.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نظریه طرفداران ذاتی بودن زبان، سن دو تا دوازده سالگی بهترین زمان برای یادگیری زبان است و اگر دانشآموز تا آن موقع زبان را نیاموخته باشد، آموزش آن در مقاطع بالاتر بسیار دشوار خواهد بود که این ناتوانی درتسلط بر زبان مادری و ترس از مواجهه باتحقیر در داشتن لهجه و در اختیار نداشتن مفاهیم کافی و لازم برای یادگیری دروس تدریس شده به زبان رسمی سبب کاهش انگیزه تحصیلی و گاهی تاخیر و افت در یادگیری خواهد بود.
. - یافتههای حاصل از مصاحبه با صاحبنظران در رابطه با فرضیه اول پژوهش زبان مادری سبب شکل دادن هویت، افزایش اعتماد به نفس، عدم احساس از خود بیگانگی، تسهیل روند یادگیری، افزایش قدرت خلاقیت وابتکار، افزایش انگیزه ادامه تحصیل میشود واین عوامل سلسهوار به هم مرتبط هستند.
یافتههای حاصل از گفتگو با دانشآموزان نوشتن و خواندن به زبان مادری باعث افتخار میشود و افتخار هم اعتماد را به دنبال دارد خصوصا در زمینه ادبیات میتواند تاثیر شگرفی بر داشتن اعتماد به نفس داشته باشد و دانشآموز احساس کند زبانش فقط محدود به محیط خانه نیست.
زمانی که کودک از زمان ورود به مدرسه ارتباطش را با زبان مادریش قطع میکند نه تنها به این جنبه از هویتش ضربه وارد میشود بلکه به دلیل فقر دامنه لغات که از طریق عدم آموزش زبانش به آن دچار شده در یادگیری زبان رسمی نیز دچار مشکل خواهد شد، و باعث کند شدن روند یادگیری در دانشآموز میشود."