خلاصه ماشینی:
"تاکنون رابطه متغیرهای زیادی با پیشرفت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفته است از جمله عوامل شخصیتی (ترخان، 1380)، سبکهای اسنادی (حیدری و کوشا، 1382)، منبع کنترل و خود تنظیمی (سلیماننژاد و شهرآرای، 1380)، انگیزه درونی و بیرونی (رضاخانی، 1386)، سبکهای تفکر (امامی پور، 1382)، هوش عاطفی (احمدی و شیخالاسلامی، 1390؛ دهشیری، 1385).
در حالیکه پیشرفت تحصیلی در هر مرحله عملکرد تجمعی خانواده، جامعه و تجارب تحصیلی است (روکین، - Annunziata, Hogue, Faw, & Liddle - Boccanfuso, Moore, Whitney هانوشک، و کین 1 ، 2005).
, Mitrou - Walker & Shepherd - Mondara - Gross - Hill & Craft - Taylor & Lopez - De Bruyan - Sirin & Rogers - Bean, Bush, Mckenry - Nebel-Schwalm آنگر، مکلوید، براون، و تریسل 1 (2000) رابطه تعارض زناشویی، حمایت خانواده و عملکرد آموزشگاهی نوجوانان را بررسی کردهاند.
ابزارهای اندازهگیری: در تحقیق حاضر برای اندازهگیری عملکرد خانواده از ایزار سنجش خانواده، برای اندازهگیری تعارض والد-نوجوان از مقیاسهای نگرش نسبت به پدر و مادر، و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از آخرین معدل تحصیلی دانشآموزان استفاده شده است: الف: ابزار سنجش خانواده (FAD): این پرسشنامه دارای 60 سؤال است که برای سنجش کارکرد خانواده توسط اپشتاین، بالدوین و بیشاب در سال 1983بر مبنای الگوی مک مستر تدوین شده است.
این مقدار از مجذور ضریب همبستگی نشان میدهد که حدود 13 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را در دانشآموزان متغیرهای عملکرد خانواده و تعارض والد- نوجوان تبیین میکنند.
عملکرد نامناسب - Allison خانواده و تعارض والد-نوجوان میتواند پیامدهای ناگواری برای نظام خانواده و اعضای آن داشته باشد که از جمله آن با توجه به نتیجه تحقیق حاضر تأثیر منفی آن بر پیشرفت تحصیلی فرزندان است."