چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه تفاوتهای جنسیتی در انگیزش مشارکت ورزشی دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات ورزشی دختران و پسران مقطع متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بودند که در سال 1391 شرکت داشتند. بدین منظور 589 نفر از دختران و پسران دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه گیل و همکاران بود. از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف (K-S) و من ویتنی برای تجریه و تحلیل دادهها استفاده شد. بررسی یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین انگیزش مشارکت ورزشی دختران و پسران دانشآموز وجود دارد (001/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در مولفههای انگیزش مشارکت از جمله موفقیت، آمادگی، رهایی انرژی، دوستیابی و تفریح در بین دختران و پسران وجود دارد (001/0≥P). و بین مولفههای جو گروهی، عوامل موقعیتی و توسعه مهارت تفاوتی مشاهده نشد. در تمامی مولفههای مذکور به جز توسعه مهارت، انگیزه مشارکت دختران بالاتر از پسران بود.
خلاصه ماشینی:
"لذا پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سئوال است که آیا بین مؤلفههای انگیزش مشارکت ورزشی در دختران و پسران تفاوت وجود دارد و اولویتهای انگیزش مشارکت ورزشی در هر گروه مطالعه به چه ترتیبی است؟ Kondric et al Netz & Raviv روششناسی پژوهش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقایسهای میباشد که جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی انجام پذیرفت.
نمودار1: درصد تفکیک جنسیتی نمونهها با توجه به شرکت در ورزشهای گروهی و انفرادی جدول2: نتیجه آزمون (K-S) جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها در مؤلفهها و مجموع انگیزش مشارکت ورزشی بین دختران و پسران دانشآموز مؤلفههای انگیزش مشارکت ورزشی میانگین SD Z K-S Sig نتیجه آزمون نوع آزمون موفقیت 794/1 74/0 99/1 001/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی جو گروهی 106/3 54/0 32/3 03/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی آمادگی 997/1 67/0 71/2 002/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی رهایی انرژی 866/3 78/0 04/1 02/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی عوامل موقعیتی 183/2 77/0 12/2 001/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی رشد و توسعه مهارت 232/3 69/0 75/1 004/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی دوستیابی 904/2 64/0 55/1 016/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی تفریح 100/3 27/0 66/1 005/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی مجموع مولفه های انگیزش مشارکت ورزشی 772/2 63/0 01/2 004/0 عدم نرمال بودن دادهها من-ویتنی مطابق جدول شماره 2، برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادههای مؤلفهها و مجموع انگیزش مشارکت ورزشی دختران و پسران دانشآموز از آزمون کلموگروف اسمیرنوف(K - S) استفاده شد و نتایج حاکی از عدم طبیعی بودن توزیع دادهها در جامعه مذکور بود.
در بررسی جنبههای مختلف، از جمله جنسیت میتوان نتیجهگیری کرد که بین دیدگاه انگیزشی دختران و پسران و شرکت آنها در بازیهای گروهی تفاوت وجود دارد و این میتواند ناشی از مسائل مختلف Netz & Raviv اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و کمبودهای امکاناتی در جامعه باشد."