چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین مسؤولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس پایه اول متوسطه (پایه هفتم)شهرستان مهاباد می باشد . روش پژوهش در تحقیق حاضر توصیفی با رویکرد همبستگی می باشد و جامعه آماری آن شامل، کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان مهاباد(پایه هفتم) میباشند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل مشغول بودهاند. انتخاب دانش آموزان در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران صورت گرفته است که در این فرمول از جامعه ای با حجم تقریبی 1149 نفر نمونهای به حجم 287 نفر انتخاب میشود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد . به منظور تعیین پایایی آزمون، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. میزان ضریب اعتماد با روش برابر با 909/0 بهدست آمد. همچنین برای روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود. در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نهایی آزمون فرضیه ها نشان داد بین مسؤولیت پذیری و کلیه مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد در واقع همه فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه در سالهای اخیر در برنامه های درسی نظام آموزشی کشور به موضوع مسؤولیت پذیری اشاره شده است ولی هنوز در ابتدای راه می باشد به همین دلیل پژوهشگر با توجه به تجربه چندین ساله در امر آموزش و مطالعه تحقیقات انجام شده در -White صدد بررسی مسؤولیت پذیری دانش آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی می باشد و از این طریق پیشنهادهای علمی و عملی به دست اندر کاران نظام تعلیم و تربیت ارائه نمایند.
پژوهشی توسط باری جی ،زیمرمان و اتاستاز 2 (2005) تحت عنوان تکالیف درسی و پیشرفت آموزشی با هدف پژوهش بررسی اثر تکالیف درسی بر نقش خود تنظیمی و مسؤولیت پذیری انجام پذیرفته است که نتیجه نشان می دهد که بین تکلیف شب و خود اثر بخشی دختران برای یادگیری و مسؤولیت پذیری رابطه معنادار وجود دارد.
جدول (3) مربوط به معادلة خط رگرسیون سطح معناداری t بتای استاندارد بتای غیر استاندارد مدل رگرسیون بتا خطای معیار B 000/0 000/0 12/27 84/3 222/0 552/0 004/0 95/14 016/0 عرض از مبداء(a) مسئولیت پذیری متغیر وابسته : پیشرفت تحصیلی جدول بتا در فوق نتایج نهایی رگرسیون را نشان میدهد و با توجه به این جدول میتوان معادلة خط رگرسیون را ترسیم کرد: (مسئولیت پذیری) 016/0+95/14= پیشرفت تحصیلی نتایج جدول فوق نشان میدهد مسؤولیت پذیری دارای تأثیر معنادار و قابل پیشبینی در پیشرفت تحصیلی دارد."