چکیده:
یکی از راههای کارآمدی که ادیبان مسلمان و غیر مسلمان برای شیوایی و ماندگاری سخن خود از آن بهره جستهاند، بهرهمندی از واژگان ساختارها و مفاهیم قرآن کریم در واژگان و معانی اسالیب آثار ادبی خویش است، و این امر موجب شده تا اثر ارزندهای از خود به یادگار بگذارند.مقالهی پیش رو، با عنوان «تاثیر قرآن کریم بر اشعار ابوالفتح بستی» یکی از شاعران قرن چهارم هجری است، که تاثیر پذیری این شاعر از قرآن کریم و چگونگی آن و نیز اغراض شعری وی را بررسی میکند. در این پژوهش به شیوهی تحلیلی- کتابخانهای، انواع تاثیر گذاری قرآن کریم بر اشعار ابوالفتح بستی شاعر پر آوازه عصر غزنوی و چگونگی تاثیر پذیری وی از قرآن کریم مورد تحلیل، بررسی قرار گرفته و دست آورد آن این است، که به صورتهای لفظی و معنوی ساختاری از قرآن کریم تاثیر پذیرفته و ابیات برگرفته از قرآن در پنج عنوان کلی دستهبندی گردیده است، که عبارتند از: حکمت، غزل، ذمّ و هجا و عتاب، فخر و مدح. شاعر از حکمت نسبت به سایر عناوین بیشترین تاثیر پذیری را داشته است و این یکی از نشانههای اعجاز تاثیری قرآن کریم بر همه شئونات مسلمانان در همه اعصار اسلامی از آغاز تاکنون میباشد.
خلاصه ماشینی:
"عدل؛ خداوند در قرآن انسان را امر به عدالت فرموده و عدل یعنی قرار دادن هر چیزی در جایی؛ که شایستهی آن است و در آیات و روایات تأکید فراوان شده؛ که مسلمانان در همه مراحل زندگی اصول عدالت را رعایت نمایند، چون که مراعات عدل به تقوی نزدیکتر است، در آیهی 8 سورهی مائده ( یا أیها الذین آمنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط و لا یجرمنکم شنآن قوم علی ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوی و اتقوا الله إن الله خبیر بما تعملون( اشاره دارد به اینکه انسان پرهیزکار، عادل است و انسان عادل به خاطر ترس از خدا هر چیزی را در جای خودش قرار میدهد و بستی در مورد عدل، که از بهترین صفات انسان به شمار میرود و فرزانگان آنها را کسب میکنند چنین سروده است: فأصغ لوعظی و أنتفع بنصـائحی و أبخل بباقی العمر قبل فواته و علیک بالعدل الذی هو للفـتی إن عدت الأوصاف خیر صفاته (أبی الفتح بستی، 1971، 235) بیگمان خداوند در آیات خود امر به عدل و نیکی کرده است و هر آنچه را که خداوند به انسان امر فرموده قطعا انسان را در رسیدن به اهداف و رستگاری وی در دنیا و آخرت یاری نماید."