چکیده:
تغییر دائمی، قانون ثابت حاکم بر جهان است و در شرایط تغییر، بقای هر موجود و ارگانیزم طبیعی و اعتباری منوط به سازگاری و انطباق با شرایط تحولی زیست بوم و محیط پیرامونی است. در جهان پویا بخشهای مهمی از آموزش عالی و دانشگاهها بصورت نهادهای محافظه کار تقریبا ایستا باقی مانده است. امروزه، با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آینده پژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری، گسترش یافته است. از دو دهه گذشته، همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آینده مطلوب و سیاستگذاری و برنامه ریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آینده پژوهی در آموزش عالی، اهمیت و ضرورت پیدا کرده است. در این مقاله، با استفاده از روش مرور و تحلیل برخی از اسناد آینده پژوهی، شرایط، زمینه، الزامات، دستاوردها و ویژیگی های دانشگاههای سرآمد در آینده بعنوان ابزار تفکر درباره آینده آموزش عالی و نهاد دانشگاه، شناسایی و ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدو1) برخی از اسناد آینده پژوهی در آموزش عالی ]20[ ردیف مجری عنوان پژوهش 1 گروه راهبرد (دوبلین- ایرلند) راهبرد ملی برای آموزش عالی تا 2030 (The strategy Group, 2011) 2 هویسمن و همکاران (بنیاد رهبری آموزش عالی انگلیس) آینده آموزش عالی انگلیس: تغییر چشم انداز (Huisman and et al, 2011) 3 پسترناک و همکاران روندهای جاری و آتی در آموزش عالی اتریش (Pasternack, 2010) 4 واتسون آیا واقعا می توانیم آینده را مدیریت کنیم (Watson, 2010) 5 بوسی پرورش ارزشها و شرایط در آموزش عالی: چگونه جو بسمت آموزش تغییر می کند (Bussey, 2010) 6 کابلر و سایرز (بنیاد رهبری آموزش عالی در انگلیس) آینده های آموزش عاالی (Kubler & Sayers, 2010) 7 بلیس، یاسمن و شلی تصویرسازی 2035: آینده آموزش عالی در انگلیس (Blass, Jasman and Shelley, 2009) 8 کان وی ایجاد سناریوهای آموزش عالی آینده (Conway, 2008) 9 براون و همکاران (6 نفر) شکل و اندازه آموزش عالی در آینده در انگلیس: تهدیدها و فرصتها (Brown and et al, 2008) 10 سبای نظام آموزش عالی مصر: بسوی کیفیت بهتر درآینده (Sebai, 2006) 11 دانشگاه بین المللی فلوریدا کلان نیروهای پیشران در جامعه و آموزش عالی (FIU, 2006) 12 شورای انجمنهای مدیریت آموزش عالی امریکا و کانادا آینده آموزش عالی: نگاهی از سوی شورای انجمنهای مدیریت آموزش عالی (Goldstein, 2006) 13 مرکز تحقیقات آموزشی و نوآوری OECD چهار سناریوی آموزش عالی در سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه (OECD, 2005) 14 بویر و همکاران آموزش عالی و دانشگاهها در قرن 21 (تحلیل روندها و چشم اندازهای آموزش عالی و پژوهش) (Boer and et al, 2002) 15 هیرش و وبر (گردهمایی گلیون در سال 1998) چالشهای آموزش عالی در هزاره سوم (Hirsch & Weber, 1999) در موضوع آینده پژوهی آموزش عالی درباره سه پرسش اتفاق نظر وجود دارد: آموزش عالی و دانشگاهها در حال رفتن به کجا هستند؟ آموزش عالی و دانشگاهها باید به کجا بروند و چرا باید به آنجا بروند؟ آموزش عالی و دانشگاهها چگونه می توانند به آنجا برسند؟.