چکیده:
منابع دانشی و پژوهشی محدودند و نیازهای مطالعاتی جوامع بیشمار! رسالت خطّمشی دانش آن است که این منابع محدود را بهگونهای به آن نیازهای بیشمار تخصیصدهد که بیشترین حدّ منافع عاید جامعه شود. در این رویکرد علم سودمند آن است که منافع جامعه را تامین کند و در حلّ مسائل یا مشکلات اجتماعی کارساز شود. در این پژوهش تلاش شده است تا با کسب نظر از خبرگان با کاربست روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی، مهمترین عوامل موثر بر روند سودمندسازی دانش اولویتبندی شوند. نتایج حاصل تاکید بر این مهم بود که هرچند تفاوت چندانی بین ابعاد و شاخصهای گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اداری علم و فناوری وجود ندارد ولی گویا ابعاد فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی آن حساستر هستند و باید بیشتر موردتوجّه قرارگیرند. به این ترتیب مجموعة قابل توجّهی از عوامل موثر بر سودمندسازی دانش مورد تاکید قرارگرفتند که از آن جمله میتوان برضرورت استفاده از ابزارهای مناسب برای جلب مشارکت ذینفعان، استفادة بهینه از تجهیزات و امکانات علمی، توسعة پایگاه دادة تحقیق و توسعه و اصلاح سیستم آموزشی در پرتو شناسایی مزیتهای علمی تاکید کرد. بنابراین، مسئله اساسی این پژوهش، طراحی یک بستة خردمندانة خطّمشیگذاری برای هدایت منابع علمی و معرفتی کشور است؛ به گونهای که تمام تلاشهای علمی و پژوهشی معطوف به تامین منافع ملّی یا حلّ مسائل عمومی در جامعه شود.
خلاصه ماشینی:
تعامل علم و جامعه؛ نقش مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در رفع نیازهای جامعه؛ نزدیکسازی علوم اجتماعی با مشکلات و واقعیتهای جامعه، مشارکت نخبگان در طراحی نقشة جامع علمی کشور؛ تکریم استادان بازنشسته؛ بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و متخصصان داخلی و خارجی؛ حفظ جایگاه نخبگان در تحولات سیاسی و اجتماعی؛ احترام به نخبگان به منزلة سرمایة علمی کشور؛ توسعه و ارتقای آگاهیهای علمی جامعه؛ برابری فرصتهای آموزشی؛ بومیسازی دانش؛ تولید علم بومی؛ رعایت عدالت در تخصیص منابع پژوهشی؛ تولید علم مبتنی بر اخلاق و ارزش؛ نفوذ فرهنگ و ارزشهای اسلامی در علم؛ رعایت استانداردهای اخلاقی و حرفهای آموزش؛ کاهش نرخ بیکاری به دلیل توسعة علم و فناوری؛ صرف بودجة دولت در علوم گوناگون، تحقق اصل 44 در عرصة علم و فناوری؛ زمینهسازی حضور بخش خصوصی و حمایت از آن در توسعة پژوهش؛ تدوین قوانین برای تسهیل و شفافسازی حقوق متقابل تولیدکنندگان و انتقالدهندگان و استفادهکنندگان از علم و فناوری، از جمله مواردی هستند که در پژوهش "تحلیل محتوای پیشنویس نقشة جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن" موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است [9].
- Defuzzification - Simple center of gravity - Threshold Value - Chen & Wang جدول (2) تحلیل فازی ابعاد کلی خطمشیگذاری دانش برای توسعة منافع ملی شاخصهای اصلی میانگین هندسی حد پایین عدد مثلثی فازی میانگین هندسی حد وسط عدد مثلثی فازی میانگین هندسی حد بالا عدد مثلثی فازی عدد فازیزداییشده بعد علم و فناوری 8.