چکیده:
در دهه اخیر به گسترش تحقیقات بنیادی در کشور توجه ویژهای شده، اما توجه کمتری به تحقیقات کاربردی در مسیر توسعه فناوری شده است. در راستای حل این مشکل واحدهای تحقیقاتی شامل پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی در دانشگاهها گسترش یافته و اعضای هیات علمی نیز در این واحدها استخدام و مشغول به کار شدهاند. ارتقای کیفیت کارکرد تحقیقاتی در توسعه فناوری در دانشگاهها در گرو فعالیتهای مفید و موثر اعضای هیات علمی توانمند و شایسته است. توسعه فناوری و بهبود جایگاه کشور در جهان در این زمینه مستلزم انجام تحقیقات کاربردی و تقاضامحور جدی است. اعضای هیات علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی، کارهای گوناگونی را برای انجام وظایف خود انجام میدهند که مهمترین آنها انجام پژوهشهای کاربردی تقاضامحور و توسعه فناوری است و ارزیابی مستمر کارکرد آنها با تعیین و تدوین شاخصهای موثر و مفید ضروری است. در این مقاله مدل جدیدی برای ارزیابی کارکرد اعضای هیات علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی طراحی و بهعنوان نمونه برای واحدهای تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است. یکی از نتایج حاصل از این ارزیابی میتواند در هدایت و جهتدهی مناسب و شناسایی فعالیتهای مفید و موثر اعضای هیات علمی استفاده و به افزایش کارایی آنها منجر شود، همچنین میتواند با ایجاد رقابتی درست، کیفیت و کمیت فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه را بهطور موثری افزایش دهد و در جهت آسیبشناسی افرادی که دارای کارکرد مناسبی نیستند اقدام و علتها را شناسایی و در رفع و اصلاح مشکلات مربوط به عدم فعالیت آنها تصمیمات جدی اتخاذ کند.
خلاصه ماشینی:
اعضای هیأت علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی، کارهای گوناگونی را برای انجام وظایف خود انجام میدهند که مهمترین آنها انجام پژوهشهای کاربردی تقاضامحور و توسعه فناوری است و ارزیابی مستمر کارکرد آنها با تعیین و تدوین شاخصهای مؤثر و مفید ضروری است.
یکی از نتایج حاصل از این ارزیابی میتواند در هدایت و جهتدهی مناسب و شناسایی فعالیتهای مفید و مؤثر اعضای هیأت علمی استفاده و به افزایش کارایی آنها منجر شود، همچنین میتواند با ایجاد رقابتی درست، کیفیت و کمیت فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه را بهطور مؤثری افزایش دهد و در جهت آسیبشناسی افرادی که دارای کارکرد مناسبی نیستند اقدام و علتها را شناسایی و در رفع و اصلاح مشکلات مربوط به عدم فعالیت آنها تصمیمات جدی اتخاذ کند.
خطمشیهای پژوهشی دانشگاه امیرکبیر در حال حاضر عبارتند از: پژوهش در توسعه فناوری پژوهش کاربردی و حرفهای برای تولید علم پژوهش حرفهای مسئلهمحور پژوهش حرفهای مشتریمحور پژوهش حرفهای برای ارتقای جایگاه علمی کشور بنابراین با توجه به خطمشیهای فوق، مدل ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی واحدهای پژوهشی طراحی و در شکل (1) نشان داده شده است.
بنابراین در این مقاله مدل جامعی برای ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی واحدهای پژوهشی طراحی و بهطور نمونه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیادهسازی و اجرا شده است.
Performance improvement of universities in technology developments are based on useful and effective activities of faculty members of research centers.