چکیده:
کارکرد نوآوری تنها به چگونگی اقدامات افراد و نهادها وابسته نیست، بلکه به چگونگی تعاملات آنها با یکدیگر بهعنوان عاملی در سیستم نوآوری مربوط میشود. این تعاملات و نقش کاربران در نوآوری را میتوان در قالب نوآوری باز و اجتماعات نوآوری بررسی کرد که بر نظام علم و فناوری تاثیرگذار است. نوآوری باز بهعنوان پارادایمی نوین برای مدیریت اقدامات نوآورانه شرکتها، متکی به شرایط نهادی بیرونی گوناگونی است که ریشه در زمینههای اقتصادی- اجتماعی ویژهای دارد. در این رویکرد، کاربران بهعنوان گروههای اجتماعی مطرح میشوند که در ایجاد فناوری نقش داشته و از طریق ابزارهای اجتماعی و منابع آنلاین، ایدههای خود را نهتنها با یکدیگر بلکه با بنگاههای اقتصادی به اشتراک میگذارند. با به اشتراکگذاری این ایدهها، کاربران دیگر میتوانند آنها را بپذیرند، نظرات خود را در مورد آنها بیان کنند، آنها را بهبود بخشند و در نهایت، بنگاهها این نوآوریها را شناسایی و تجاریسازی کنند. در این مقاله تلاش شده است به بررسی این رویکرد نوین و نقش آن در نظام علم و فناوری پرداخته شود و برخی از مهمترین آثار و نتایج آن با تاکید بر منابع اجتماعی و شبکههای نوآوری مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران حوزه نوآوری باز به این نکته اشاره دارند که شرکتها با بهرهگیری از شبکهها، منابع دانش بیرونی را برای استفاده داخلی بهکار گرفته و فناوریهای درونی بدون استفاده را به بازار عرضه میکنند [19].
3-9- شبکههای اجتماعی آنلاین: توسعه کشف دانش مدل نوآوری باز بر اهمیت بهکارگیری دامنه وسیعی از منابع برای نوآوری و اقدامات تجاریسازی شرکتها تأکید دارد.
, Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, Mass, 2003.
, Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business School Press, Boston, Mass, 2006.
(2010), "Is ‘open innovation’ re-inventing innovation policy for catching-up economies?", working papers in the Conference of Technology Governance and Economic Dynamics, Tallinn.
Scotchmer, Intellectual Property: When is it the Best Incentive System?, NBER Innovation Policy & the Economy, 2(1), MIT Press, Cambridge MA, 2002, pp.
), National Innovation Systems: A Comparative Analysis, Oxford University Press, New York, 1993.
von Krogh, Open source software and the ‘private-collective’ innovation model: issues for organisation science, Org. Sci.
Gambardella, Markets for Technology: The Economics of Innovation and Corporate Strategy, MIT Press, Cambridge and London, 2001.
Chesbrough, The future of open innovation, R&D Manage.
A Social Approach to Open Innovation and Its Role in the System of Science and Technology M.
This paper attempts to examine this new approach and its role in the system of science and technology and consider some of the most important effects of it with an emphasis on social resources and innovation networks.