چکیده:
آمـوزش و پــرورش عــلاوه بــر محتــوای برنامــة درســی ، از راه شــبکه هــای مستحکم و پایدار اجتماعی ، جو و فضای تربیتـی در محـیط هـای آموزشـی و مــشارکت در فعالیــت هــای فــوق برنامــه در ایجــاد دیگرفهمــی و بــسط جهت گیری های شناختی ، عاطفی و کنشی دانش آموزان اثرگذار اسـت . تحقیـق حاضر با بهره گیری از ادبیات نظری و تجربی مرتبط به بررسی تجربی تـأثیر و نقش آموزش و پرورش بر هویت دینی و ملی دانش آموزان مقطع متوسـطه پرداختــه اســت . بــرای بررســی رابطــه مــذکور از یــک نمونــة ٣٥٣ نفــره از دانش آموزان مقطـع متوسـطة شـهر بانـه اسـتفاده شـده اسـت . روش تحقیـق به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است . نتایج نـشان مــی دهــد کــه جهــت گیــری دینــی و ملــی معلمــان ، عــضویت در تــشکل هــای دانش آموزی ، مشارکت در فعالیت های فوق برنامه ، تعامل بـا اولیـای مدرسـه ، یادگیری تعاملی ، سنوات تحصیل ، رشد هویـت هـای دینـی و ملـی را در جهـت مثبت پیش بینی می کند. در میان متغیرهای مستقل ، متغیر «جهت گیـری دینـی و ملی معلمان » از بیش ترین قدرت پیش بینی معنادار و مثبت هویت هـای دینـی و ملی برخوردار است و در مجموع بیش از ٠.٦٠ از تغییرات هویت های دینـی و ملی دانش آموزان با متغیرهای یاد شده قابل فهم و پیش بینی است .
خلاصه ماشینی:
"949 و فرائض دینی را انجام می دهم شناختی در مورد احکام مذهبی ام اطلاع کافی دارم با بدحجابی باید با قاطعیت مبارزه کـرد، بایـد جلـوی پیامدی کتاب ها و فیلم هایی که با اعتقادات و باورهای مـذهبی در تضاد است گرفته شود نقش و جایگاه آموزش و پرورش : در مقالة حاضر، نقش و جایگاه آمـوزش و پـرورش ، به عنوان اصلی ترین متغیر مستقل ، در قالب متغیرهای جهت گیری دینی و ملـی معلمـان ، یـادگیری تعـاملی ، مـشارکت در فعالیـت هـای فـوق برنامـه ، عـضویت و مـشارکت در تشکل های دانش آموزی ، تعامل اجتماعی با اولیای مدرسه ، و سنوات تحصیلی در جدول شماره ٣ عملیاتی شده است : یادگیری تعاملی ، به عنوان بنیـان روابـط اجتمـاعی ابـزاری ، بـر همکـاری و تعامـل دانش آموزان در فرایندهای آموزشی و یادگیری دلالت دارد و ناظر بر روابـط اجتمـاعی دانش آموزان در بعد درسی و علمی است .
85 تحلیل دو متغیری هویت های دینی و ملی با متغیرهای مستقل براساس نتایج تحلیل های دو متغیری که در جدول شمارة ١٠ آمـده اسـت هویـت هـای دینی و ملی در میان دانش آموزان مورد بررسی با سـنوات تحـصیل در مقطـع متوسـطه ، میزان مشارکت در فعالیت های فوق برنامه ، روابط با اولیای مدرسه ، جهت گیری دینـی و ملی معلمان ، یادگیری تعاملی ، و عضویت و مشارکت در تشکل های دانش آموزی رابطـة مستقیم معنـاداری دارد."