چکیده:
این مقاله با رویکردی جدید، به آزمون ارتباط جریان شناسی فرهنگی در ایران با هویت فرهنگی پرداخته است . از این رو، هـدف مقالـه ، طراحـی یـک مـدل بـا رویکــرد هویــت فرهنگــی ، جهــت تبیــین و شــناخت جریــان هــای فرهنگــی در جمهوری اسلامی است . روش تحقیق اسنادی پیمایشی بوده که پس از مطالعه اسنادی ، و نیز تجزیه و تحلیل منابع کتابخانه ای ، با نقد یافتـه هـای ارائـه شـده براساس تکنیک مصاحبه هدفمند با یکصد نفر از صاحب نظران و خبرگـان بـه ارائه مدل جامع جریان شناسی فرهنگی در ایران می پردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین «هویت فرهنگی » و جریان شناسی فرهنگی رابطه معنـاداری با میـانگین ٨٧.٣٣ درصـد وجـود دارد. هـم چنـین مجموعـه ای از مؤلفـه هـا و شاخص های هدفمند در هویـت فرهنگـی اسـت کـه بـه ادراک جریـان شناسـی فرهنگی در کشور منجر می شود.
خلاصه ماشینی:
"سؤالات تحقیق ١- مدل جامع جریان شناسی فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کدام است ؟ ٢- مدل جریان شناسی جامع فرهنگی پس از پیروزی انقلاب با چه مفـاهیم و ابعـاد (مبانی ) قابل شناسایی و تعیین است ؟ ٣- مـدل جـامع جریـان شناسـی فرهنگـی پـس از انقـلاب تـابع چـه مؤلفـه هـا و شاخص هایی است ؟ پیشینه پژوهش بررســی دو مفهــوم جریــان شناســی فرهنگــی و هویــت فرهنگــی از ســوی برخــی از اندیشمندان در دستور کار قرار داشته اما سؤال اساسی دیگر این است که مناسبات ایـن دو پدیده درجمهوری اسلامی ایران چگونه است ؟ پژوهش ها نشان می دهد کـه تحقیـق کافی در بررسی مناسبات این دو مفهوم انجام نشده است .
در ترسـیم مؤلفه های ابعاد سه گانه «بینشی ، گرایشی و کنـشی » هویـت فرهنگـی ، نـه مؤلفـه شـامل هستی شناختی ، معرفـت شـناختی و انـسان شـناختی (مؤلفـه هـای بینـشی ) و شـریعت و معنویت ، اسلامیت و ایرانیت ، مدرنیته و سنت (مؤلفه های گرایشی ) و تهـاجم فرهنگـی ، غیریت سازی ، نظام جمهوری اسلامی (مؤلفه های کنشی ) مورد توجه قرار گرفت و برای هر یک از مؤلفه های نه گانه مدل ، شاخص هایی برای تکمیل نهـایی مـدل جـامع تعیـین گردید و در انتها مدل مفهومی (نظری ) تحقیق طراحی گردید.
نتایج تحقیق حـاکی از آن اسـت کـه «هویـت فرهنگـی » به عنوان مفهوم پایه مدل جریان شناسی فرهنگی با سه بعد «بینشی ، گرایشی و کنـشی » و مؤلفه های نه گانه آن مورد تأیید خبرگان و صاحب نظران جریان شناسی کشور قرار گرفت ."