چکیده:
در این مقاله تأثیر استفاده از اینترنت بر هویـت ملـی کـاربران بررسـی شـده است . پرسش اصلی این است که آیا بین هر یک از ابعاد استفاده از اینترنت بـا هویت ملی کاربران رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر. پرسش هـای فرعـی همین پرسش را در خصوص هر یک از ابعاد هویت ملـی مطـرح مـی کننـد. در مدل مفهومی ، هویت دینی به عنوان متغیر مداخله گر لحاظ شده اسـت . محققـین بـرای بخـش کمـی از روش پیمایـشی بـا ابـزار پرسـشنامه اسـتفاده کردنـد. پرسشنامة تحقیق بین ٣٢٠ نفـر از دانـشجویان دانـشگاه آزاد اسـلامی واحـد علوم و تحقیقات تهران توزیع شد. نتـایج تحلیـل داده هـا در آزمـون فرضـیات تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از اینترنت و بعد شناختی هویـت ملـی کاربران همبستگی کامل با شدت ٠.١١٩ در جهت مثبت وجود دارد. بین مـدت استفاده از اینترنت با بعد رفتاری و شناختی هویـت ملـی کـاربران همبـستگی مثبت وجـود دارد. بـرای نـوع اسـتفاده اطلاعـاتی از اینترنـت بـا هویـت ملـی همبستگی مثبت و برای اسـتفاده هـای ارتبـاطی و سـرگرمی همبـستگی منفـی به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
"همان گونه که خانواده ، مدرسه و همسالان به عنوان عوامل تأثیرگذار بر هویت جوانان شناخته می شود، رسانه های جمعی نیز نقش مهمی در شکل گیری هویت آنها ایفا می کند(احمدزاده کرمانی ، ١٣٩٠: ١٦٥) که یکی از این رسانه ها اینترنت است ؛ رسانه ای تعاملی و دو طرفه با جذابیت های فراوان که کیفیت و نوع خاصـی از مناسبات ارتباطی را در فضای رایانه ای شکل می دهد.
می توان این نظرات را به همراه آنچه در ابتدا به عنوان کارکرد هویت سازی رسانه هـا بیان شد، زیرساخت نظری کلیت تحقیق دانست و اثرپذیری ابعـاد هویـت را بـا تطبیـق نظریات تزریقی و استحکام با تئوری شـاین ، اثرگـذاری میـزان و مـدت اسـتفاده را بـا تئوری کاشت ، نوع استفاده را با نظریه برجسته سازی ، اثرگذاری متغیر مداخلـه گـر را بـا نظریه استفاده و خشنودی و ابعاد هویت را با هویت اجتماعی تاجفـل و بحـث گـافمن توضیح داد.
سه : نوع استفاده از اینترنت با هویت ملی کاربران (و با چهار بعد مذکور) و با توجه بـه هویت دینی آنان رابطه دارد.
نمودار شمارة ١: مدل تحلیلی بر اساس چارچوب نظری بعد رفتاری هویت ملی میزان استفاده از اینترنت بعد احساسی هویت ملی مدت استفاده از اینترنت بعد ارزشی هویت ملی نوع استفاده از اینترنت بعد شناختی هویت ملی هویت دینی تعاریف عملیاتی ، ابعاد و شاخص ها استفاده از اینترنـت : این متغیر، خود به سه متغیر جدا تقسیم شده اسـت : میـزان ، مـدت و نوع استفاده از اینترنت .
به عنوان نتیجه نخست برخلاف آنچه غالبا اظهار می شود، تأثیر میزان و مدت استفاده از فضای مجازی بر هویت ملی در بعد شناختی تأثیری مثبت است ."