چکیده:
پنهان سازی هویت ایثارگری ، تلاشی اجتماعی بـرای مخفـی سـازی برخـوردار بودن از ویژگی ایثارگر و یا وابسته به ایثارگر بودن است . هـدف اصـلی ایـن مطالعه بررسی وضعیت پنهان سازی هویت ایثارگری کلیة کارکنان و اعـضای هیأت علمی شاهد و یـا ایثـارگر دانـشگاه مازنـدران در سـال ١٣٩١ و چرایـی اجتماعی این پدیده از منظر آنها است . داده های ایـن مطالعـه براسـاس نظریـة همنوایی اجتماعی و از طریق پرسشنامه محقق سـاخته ، جمـع آوری شـده انـد. بنابر نتایج به دست آمده ، میانگین حدود ٦٦ درصد پاسخ دهندگان این مطالعـه دست به پنهان سازی هویت ایثارگری زده اند. از منظـر جامعـة مـورد مطالعـه ، عوامل متعدد و مختلفی باعث پنهـان سـازی هویـت ایثـارگری مـی شـوند. ایـن عوامل میتوانند به عوامل دینی و عوامل اجتماعی دسته بندی شوند.
خلاصه ماشینی:
"در زمان جنگ ایران وعراق و در طول هـشت سـال دفـاع مقـدس ، براسـاس آیـین آزادگی و فداکاری سیدالشهدا(ع ) و ٧٢ تن از یاران درس خوانده در مکتـب او، ارزش ایثارگری در جامعه بسیار نمایان بوده و منزلت اجتماعی ایثارگران و خانواده هـای آنـان نزد عموم مردم بارز بوده است ، کسانی که لباس رزم به تن پوشیدند، خانواده های آنـان اهمیت و ارزش اجتماعی بالایی داشتند و ایثارگران و خانواده های آنـان بـا افتخـار بـه ایثارگری به زندگی اجتماعی ادامه می دادند (کریمی ، ١٣٨٨؛ جانعلیزاده چوب بستی ، ١٣٨٩؛ فاضلی و همکاران ، ١٣٩٠) اما طی سال ها بعـد از اتمـام جنـگ تحمیلـی جامعـه ایـران و خاصه طی سال های اخیر براساس تجربیات زیستة این محققان و اندک تحقیقات انجـام شده در این خصوص (آهنگرسلابنی ، ١٣٨٦؛ کریمی ، ١٣٨٨؛ فاضلی و همکـاران ، ١٣٩٠) در عرصه های اجتماعی بخش قابل ملاحظه ای از خانواده هـای شـهداء، فرزنـدان شـهید و ایثارگر، ایثارگران و اعضای خانوادة آنان تمایلی بـه آشکارسـازی هویـت ایثـارگری از خود ندارند و حتی به پنهان سازی آن مبادرت مـی ورزنـد و از بیـان ایـن هویـت اکـراه دارند، این در حالی است که انتظار معقول و طبیعی آن اسـت کـه آنهـا نـه فقـط اکـراه نداشته باشند بلکه به آن افتخار کرده و به بازگو کـردن آن مبـادرت ورزنـد (جـانعلیزاده چوب بستی ، ١٣٨٩: ٣٧)."