Skip to main content
فهرست مقالات

طرح حرم در بتخانه، یادواره ای هنر و حقیقت در نظر مرحوم استاد محمد مددپور

نویسنده:

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، استاد محمد مددپور ، استاد ، حق ، خیال ، حقیقت ، هرمنوتیک ، استاد مددپور ، تفکر ، حکمت

خلاصه ماشینی:

"طرح حرم بتخانه‌ یادواره‌ای درباره‌ی هنر و حقیقت در نظر مرحوم استاد محمد مددپور اشاره: سنت درست یا غلطی است،نمی‌دانیم اما به هر تقدیر،از پیش‌ترها، باب شده است که حتی درباره‌ی بزرگان و اولیا نیز،بیش‌تر،پس از رحلت‌ آنان سخن می‌گویند ولاجرم ما هم از این باب،متعرض نام و یاد وجود عزیزی شده‌ایم که از سالی قبل‌تر،سیر خویش را،در نشئه‌ای دیگر،آغاز کرد:استاد محمد مددپور. برای هنرمند در مقام هنر انسی و قدسی اسلام،هر نقش و خیالی که‌ در نظر می‌آید،حسن و جمال و جلالی از حق را می‌نماید و چنین است‌ که خیال و مباحث متعلق به آن،درهمه‌ی حوزه‌های فکری،همواره مورد پرسش قرار گرفته و مورد توجه متفکران قدیم و جدید،بوده است. استاد مددپور،به توفیق مددهایی که از ساحت قدس می‌طلبید و به جهت غور و دقتی که در حکمت داشت،صرف نظر از معانی لغوی خیال،به کنه بحث‌ ورود می‌یافت و خیال و صورت آن را فراتر از آن چه در فرهنگ نامه‌ها آمده‌ است و حتی فراتر از معنی اصطلاحی آن در هنر،یافته بود. نحوه‌ی حضور انسان در تفکر هرمنوتیک هایدگر و به طور کلی در ادوار و اکوار تاریخی مطرح شده از سوی‌ وی،چگونه است؟آیا چنان که‌ تاج محل در این تفکر گفته می‌آید،در هر دوره‌ای از ادوار تاریخی،حوالت چنان است‌ که حقیقتی تحقق پیدا کند؟آیا تحقق این حقیقت مستلزم خفای حقیقتی‌ دیگر است؟در این جا سؤال‌های زیادی مطرح می‌شود و استاد نیز،به‌ شیوه‌ای درخشان و زنده،در آثار خویش با حوصله و دقت به سؤال‌ها پاسخ‌ داده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.