چکیده:
هم اکنونجدال اندیشه ای برسرمفهوم سازی تولید،تسهیم ،انتشاروکاربرددانش دردانشگاه هاومؤسسه های عالی کشور، موضوع پیچیده ای است که توجه زیادی را هم در ادبیات دانشگاهی و هم در حوزه مدیریتی به خود معطوف داشته است . بر این مبنا، تسهیم دانش در آموزش عالی به عنوان یک موضوع میانرشته ای که پیوند میان دور شته اصلی«مدیریت دانش »و«آموزش عالی»به ویژه مدیریت آموزش عالیاست ،مطرح شده است .بسیاری ازپژوهشگران وصاحب نظران کوشیدهاند تا به این پرسش پاسخ دهندکه عوامل تأثیرگذاربر افراددرتسهیم دانش کدامند؟عوامل ودلایل احتمالی تسهیم ویاعدم تسهیم دانش افرادکدامند؟درپاسخ به این پرسش ،پژوهش های متعددی انجام شده که یافته های آندربرخیازمواردنظری ودربرخیازمواردنیز دارای شواهدتجربیاست .دراین مقاله تلاش شده با روش توصیفی تحلیلی،تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی، به مثابه یک حوزه مطالعاتی میانرشته ای در عرصه آموزش عالی، بررسی و واکاوی شود. پژوهش حاضر، کاوش پدیدة تسهیم دانش در عرصه آموزش عالی را به بحث گذاشته و سپس با بررسی دقیق و ژرف نگری ،عوامل مؤثربرتسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی را تحلیل کرده است . این مقاله براین نکته تأکیدداردکه حوزه مطالعاتی میانرشته ای تسهیم دانش ازعلوم ودانش های مختلفی بهره برده وبرای کاوش پدیده تسهیم دانش درمحیط های آموزش عالی و نظریه پردازی در این زمینه ، درک و تحلیل ماهیت دانش ، انگیزش و فرصت تسهیم دانش در دانشگاه ضروری است . همچنین در این مقاله نتایج دو دهه پژوهش های مهم تجربی در ارتباط با عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در محیط های دانشگاهی مرور شده است . در پایان، مقاله با ارائه مدلی مفهومی، جایگاه کنونی و زمینه های بالقوه پژوهش های آتی مرتبط با تسهیم دانش را پیش روی پژوهشگران قلمرو آموزش عالی قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس ، خلق ، Li et al Organizational Research Construct Knowledge Sharing Between Faculty Members Interdisciplinary Adhikari Druker Harris توسعه ، انتشار و نهادینه سازی دانش در سازمانها، موضوع پیچیده ای است که توجه زیادی را هم در ادبیات دانشگاهی و هم مدیریتی به خود معطوف داشته است (چو و بونتیس ، ٢٠٠٢؛ داونیورت و دیلانگ ، ۱٩٩۸؛ داونیورت و پروساک ، ۱٩٩۸؛ اسپندر 1 ، ۱٩٩٦).
عوامل تأثیرگذار بر افراد در تسهیم دانش کدامند؟ عوامل و دلایل احتمالی تسهیم و یا عدم Spender Piccoli Knowledge Sharing Knowledge Transfer Knowledge Flow Mulligan تسهیم دانش افراد کدامند؟ در پاسخ به این پرسش ، پژوهش های متعددی انجام شده که یافته های آن در برخی از موارد نظری و در برخی از موارد نیز دارای شواهد تجربی است (به طور مثال : بوک و کیم ، ٢٠٠٢؛ بکمن 1 ، ۱٩٩۸؛ کانلی و کلووی ، ٢٠٠٣؛ کانستنت و همکاران 2 ، ۱٩٩٤؛ داونیورت و پروساک، ۱٩٩۸؛ دیلانگ و فاهی ، ٢٠٠٠؛ گایتا و گووینداراجان، ٢٠٠٠؛ ونگ و نوی ، ٢٠۱٠ و تسای و چینگ ، ٢٠۱٠).
چهارچوب مفهومی مذکور بر اساس دیدگاه میانرشته ای به مفهوم تسهیم دانش شکل گرفته و با بهره گیری و مرور جامع ادبیات مرتبط با حوزه های تئوری مدیریت ، مدیریت استراتژیک ، علوم اطلاعات ، ارتباطات انسانی و رفتار سازمانی، چهارچوب مرور عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در موارد زیر ترسیم شده است : ۱) ماهیت دانش ؛ ٢) انگیزش برای تسهیم دانش ؛ ٣) فرصت برای تسهیم دانش و ٤) فرهنگ محیط سازمانی (آیب ، ٢٠٠٣: ٢٥٣)."