چکیده:
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی و اولویت بندی رشته های بین رشته ای در دانشگاه آزاد نجف آباد انجام شده است . جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویان در دسترس تحصیلات تکمیلی . دانشگاه های آزاد نجف آباد و دولتی اصفهان در سال ۱٣۸٩-۱٣۸۸ میشود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که از بین جامعه آماری ، ۱٠٥ نفر (اساتید دانشگاه آزاد نجف آباد و دانشگاه اصفهان ٥٥ نفر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ٥٠ نفر) به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته رشته های میان رشته ای بود. یافته های پژوهش نشان داد تمایل و انگیزه کافی برای اجرای این دوره ها در بین اساتید و دانشجویان وجود دارد و در حال حاضر امکان برگزاری تنها پنج رشته بین رشته ای از لحاظ منابع اطلاعاتی، امکانات فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریتی بیشتر وجود دارد. اولویت بندی رشته های بین رشته ای نشان داد رشته های ویراستاری ، روان شناسی سیاسی و اعتیاد، فلسفه تحلیل زبانی و مدیریت قراردادهای بین الملل در اولویت اول قرار دارند و رشته های بین رشته ای دیگر در اولویت بعد قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"امکان برگزاری هریک از رشته های بین رشته ای برای ٥ رشته اصلی علوم سیاسی (مدیریت روابط دیپلماتیک، فناوری اطلاعات و سیاست ، مدیریت قراردادهای بین الملل )، روان شناسی (پژوهشگری خانواده ، روان شناسی سیاسی، روان شناسی اعتیاد)، فلسفه (فلسفه تعلیم و تربیت ، فلسفه حقوق ، فلسفه تحلیل زبانی)، کتابداری (علم سنجی، مدیریت و جامعه شناسی علم ، ویراستاری ) و معارف (فرقه ها و مذاهب جدید، دین پژوهی، زبان شناسی دین ) از لحاظ منابع انسانی، اطلاعاتی، فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریت از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد؟ ٣.
رشته های اصلی که عبارتند از: علوم سیاسی (مدیریت روابط دییلماتیک، فناوری اطلاعات و سیاست ، مدیریت قراردادهای بین الملل )، روان شناسی (پژوهشگری خانواده ، روان شناسی سیاسی، روان شناسی اعتیاد)، فلسفه (فلسفه تعلیم و تربیت ، فلسفه حقوق ، فلسفه تحلیل زبانی)، کتابداری (علم سنجی، مدیریت و جامعه شناسی علم ، ویراستاری ) و معارف (فرقه ها و مذاهب جدید، دین پژوهی، زبان شناسی دین ) به لحاظ منابع اطلاعاتی، فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریت مورد پژوهش و بررسی قرار میگیرند.
نتایج هریک از فرضیه ها به این شکل بود: ۱) تمایل و انگیزه کافی برای اجرای این دوره ها در بین مسئولان و دانشجویان وجود دارد؛ ٢) امکان برگزاری تنها پنج رشته بین رشته ای از لحاظ منابع اطلاعاتی، فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریت وجود دارد؛ ٣) اولویت بندی رشته های بین رشته ای به این صورت بود: ویراستاری ، روان شناسی سیاسی، فلسفه تحلیل زبانی، روان شناسی اعتیاد، مدیریت قراردادهای بین الملل .
& colleague (2005), •Creating Bearning Prisms with an Interdisciplinary Case Study Workshop•, Innovative Higher Education, Vol. 29, (4)."