چکیده:
تبیین پژوهش میان رشته ای بر اساس مفروضات هستی شناسی باسکار هدف این مقاله است . بر اساس این تحقیق ، که با روش توصیفی ـ استنتاجی انجام گرفته است ، پژوهش در دیدگاه باسکار، با توجه به تأکید بر برهان استعلایی ، منطق پیچیدگی ، تبیین علمی ، طبیعت گرایی روش شناختی و نقد تبیینی ، ماهیتی میان رشته ای دارد. این تبیین از پژوهش میان رشته ای مبنایی هستی شناختی دارد که در برابر رویکرد معرفت شناختی به پژوهش میان رشته ای قرار می گیرد. بر اساس مفروضات رئالیسم انتقادی ، پژوهش میان رشته ای ، به معنای بررسی یک پدیده پیچیده در سطوح مختلف واقعیت و تبیین ساختارها و سازوکارهای درونی و بیرونی آن است . این تبیین از پژوهش میان رشته ای به نقد و اصلاح رویکرد میان رشته ای معرفت شناختی می پردازد. نقدها شامل رخدادگرایی ، مسئله ترکیب ، و فرارشته محوری است . پژوهش میان رشته ای هستی شناختی ، به جای رخدادگرایی توجه به تبیین ساختارها و سازوکارها دارد که در سطح واقع قرار گرفته اند. ترکیب را نه به مثابه التقاط ، بلکه به مثابه دست یابی به دانشی جدید بر اساس تبیین ساختارها و سازوکارها می داند. به جای پژوهش فرارشته ای به حفظ و تعامل رشته ها توجه دارد. مراحل این روش شامل توصیف یک موضوع مبهم ، پرسش استعلایی ، بازتوصیف ، تفکیک ، ترکیب و کنش است . استلزام های این روش پژوهشی شامل بررسی انضمامی ، بررسی انتزاعی ، کفایت تبیینی ، ارائه بدیل ، آموزش محققان میان رشته ای و توجه به مسائل جانبی است .
خلاصه ماشینی:
"همچنین این رویکرد پژوهش میان رشته ای را به مثابه ترکیبی سازوار در نظر می گیرد، به این معنی که فهم حقیقی که زمینه کنش مؤثر را فراهم می کند، تنها از طریق ترکیب دانش به دست آمده از علوم مختلفی که موضوع و پدیده مورد نظر در آنها جلوه گر شده است امکان پذیر می شود (باسکار فصلنامه علمی _پژوهشی و دنرمارک ، ٢٠٠٦).
ارائه critical realism Bhaskar Danermark Sayer تبیین هستی شناختی از پژوهش میان رشته ای ، این پژوهش را به مثابه ترکیبی سازوار معرفی می کند که بر اساس آن میان رشته ای یک ضرورت است و پژوهش ها همگی به منظور تبیین دقیق مسائل باید به گونه ای تدوین شوند که ساختارها و سازوکارهای متعددی را مورد تبیین قرار دهند که در علوم مختلف قابل بررسی هستند.
هستی شناسی با تأکید بر پیچیدگی ، لایه مندی ، و وجود ساختارها و سازوکارهای متعددی که در سطوح مختلف و در لایه های متعدد قرار گرفته اند، و با تعاملاتشان منجر به ظهور رویدادهای متعدد می شوند، ضرورت روش شناسی برای پژوهش را ایجاب می کنند که بر اساس این روش شناسی ، همواره باید در زمینه شناخت مسائل ، عوامل متعددی را از سطوح مختلف مد نظر داشت ؛ عواملی که تنها از طریق بررسی از منظر علوم مختلف قابل تبیین باشند."