Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی (1385-1370)

نویسنده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : تایپوگرافی، پوستر، گرافیک، طراحان، بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی، هنر، ایران، طراحی گرافیک، فارسی، فونت‌های

خلاصه ماشینی:

"اما اگر از قواعد تایپوگرافی‌ به‌درستی استفاده شود،می‌تواند در جذابیت و کیفیت نهایی‌ اثر تأثیر بسیار خوبی داشته باشد که موفقیت تعدادی از این‌ آثار موید این مطلب است. »6 تایپوگرافی در ایران به علت محدودیت تعداد قلم‌های فارسی و مشکل حروفچینی از اقبال خوبی برخوردار نبود و پوسترهای معدودی را در تاریخ‌ گرافیک ایران می‌توان یافت که حروف در آنها بار معنایی و ایده‌ی کلی اثر را به همراه داشته باشد؛و بیشتر از تایپوگرافی برای کمک به ترکیب‌بندی‌ و جذابیت اثر استفاده شده است. قبل از ورود کامپیوتر،بیشتر آثار در محدودیت قلم شکل‌گرفته و طراحان از خوشنویسی یا طراحی قلم خاص برای آن اثر استفاده کرده‌اند ولی‌ پس از ورود کامپیوتر و طراحی‌های تقریبا متنوع حروف از این محدودیت‌ تا حدودی کاسته شده است. شگردهای حساسیت‌بخشیدن به حروف در آثار تایپوگرافی را می‌توان‌ این‌گونه ذکر کرد: -مثبت و منفی -حذف بخشی از حروف -برش‌خوردن،جابه‌جای قسمت‌های برش‌خورده -تکرار یک حرف یا قسمتی از یک حرف و کلمه در کل یک ترکیب‌ -روی‌هم افتادن کلمات -تغییر اندازه از قوت به ضعیف یا از تاریک به روشنی -اضافه کردن یک عنصر بصری به کلمه یا یک حرف از کلمه‌ کار روی علایم نشانه‌گذاری -ویژه‌کردن و مشخص‌کردن قسمتی از یک کلمه یا جمله -استفاده از رنگ یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های حروف فارسی به نسبت حروف‌ لاتین این نکته است که«حروف و کلمات لاتین،جدا از وجه خبری دارای‌ اشکال بصری می‌باشند،برای مثال حروف A می‌تواند برداشتی از کوه یا مداد به ما بدهد»درحالی که فونت فارسی فاقد این امکان ویژه می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.