چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی و نقد کتاب وب سنجی 2.0 نگارش یافته است. تحلیل وب2.0 زیر مجموعه ای از مطالعات وب سنجی است، و عبارت است از سنجش، جمع آوری، تحلیل و گزارش داده های و بی به منظور درک و بهینه سازی استفاده از وب. در این کتاب نویسنده تلاش کرده تا به تصمیم گیری افرادی که قصد دارند در محیط وب بازاریابی انجام دهند، کمک نماید و همچنین افرادی که به بحث طراحی وب سایت، علاقمند هستند و تلاش می کنند افراد بیشتری از وب سایت آنها بازدید کند و مدت زمان نسبتا بیشتری در وب سایت آنها سپری کنند یاری رسانند. در واقع، هدف اصلی کتاب، مشتری مداری است و توجه به اهداف اقتصادی وب سایت ها مدنظر است. کتاب حاضر هر چند کاستی هایی دارد ولی به موضوع جدیدی پرداخته است و بخش زیادی از اطلاعات ارائه شده در آن، حاصل تجربه های نویسنده است.
خلاصه ماشینی:
در فصل ششم و هفتم کتاب به بررسی چگونگی آزمون و آزمایش وبسایت جهت فعالیتهای بازاریابی پرداخته شده و روشهای مختلف شنیدن صدای مشتریان مورد اشاره قرار گرفته است.
در فصل سیزدهم کتاب، حرفه تجزیه و تحلیل وب مورد بررسی قرار داده شده است.
در این فصل نویسنده تلاش کرده است تا بیاموزد که در یک سازمان به گونهای عمل شود تا کلیه افراد مشغول در آن سازمان نسبت به تجزیه و تحلیل وب تهییج شوند و راهکارهایی در این زمینه ارائه گردیده است و در ادامه به بحث درباره از بین بردن موانعی پرداخته است که ممکن است در سر راه ارزیابی وب قرار گیرند.
عنوان این کتاب، اشتباه ترجمه شده است و محتوای آن درباره وبسنجی نیست، بلکه بخشی از مطالعات آن درباره وبسنجی است و بیشتر به بازاریابی در محیط وب و مشتریمداری پرداخته است.
در معیارهای ارائهشده در هر دو بخش تنها شش معیار ارائه شده است و این در حالی است که نویسنده روی هشت معیار تأکید کرده است و به برخی از معیارهای ارائهشده در فهرست مطالب اصلا پرداخته نشده است و در عوض برخی معیارهای جدید در متن فصل مورد بحث قرار گرفته است و این نشان از عدم تسلط نویسنده یا دقت کم وی در انسجام مطالب دارد.
چگونه میتوان به محتوای یک کتاب دانشگاهی که از هیچکدام از منابع قبل از خود استفاده نکرده اعتماد کرد؟ در برخی موارد جدولهایی از دادههای مرتبط با نتایج بعضی پژوهشها ارائه شده است، ولی مشخص نشده که این آمارها برگرفته از چه منبعی است.