Skip to main content
فهرست مقالات

صنایع دستی و مدرنیته، تحلیلی مردم شناختی از ابعاد نظری صنایع دستی

نویسنده:

(5 صفحه - از 70 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : صنایع ، صنایع‌دستی ، صنایع دستی ، مدرن ، صنایع دستی و مدرنیته ، ابعاد نظری صنایع دستی ، تقابل صنایع‌دستی و صنایع جدید ، صنایع جدید ، کارگردانی ، سنتی

خلاصه ماشینی:

"درست برخلاف صنایع‌ماشینی که سازنده و آفریننده‌ی آن،افراد معینی‌ هستند و نام اکثر آنها در تاریخ علم و تکنولوژی ثبت شده است،به تعبیر دیگر صنایع‌دستی مستقیما محصول تاریخ و فعالیت‌های تاریخی و محصول‌ تجربه‌ی جمعی یک‌قوم و ملت خاص می‌باشد اما صنایع جدید اگرچه با شرایط اجتماعی نسبت و روابط گوناگونی دارد اما از لحاظ منشا پیدایش و تولید متفاوت است،تا آنجا که ماشین جای انسان می‌نشیند. اگر در دنیای مدرن‌ شاهد روش‌ها و گونه‌های مختلف برای نمادین‌کردن اشیا و ابزار و صنایع‌ دستی هستیم به آن معنا نیست که در گذشته نیز ارزش نمادی و آیینی، بر ارزش‌های کاربردی تفوق داشته است بلکه برعکس به‌دلیل غلبه‌ی‌ ارزش‌های کاربردی صنایع‌دستی در دوره‌ی سنت،شاهدیم که این صنایع‌ کمتر از مبانی و ریشه‌های سنتی خود فاصله گرفته‌اند و کمتر دستخوش‌ تغییرات دنیای مدرن شده‌اند. معناپذیری و ایدئولوژیک بودن ویژگی دیگری که می‌توان برای تقابل صنایع‌دستی و صنایع جدید ذکر کرد،معناپذیری صنایع‌دستی است،این صنایع به‌دلیل آنکه با ایدئولوژی‌ و شرایط جغرافیایی محیطی یک جامعه رابطه‌ای نزدیک دارند درنتیجه به‌ سهولت می‌توانند انبوهی از باورها،ارزش‌ها و ویژگی‌های فرهنگی محیط را با خود حمل کنند و به این طریق قابلیت تأویل‌پذیری و تفسیرشدن پیدا نمایند، این امر به آن مفهوم نیست که صنایع جدید فاقد معنی هستند بلکه به این‌ نکته اشاره می‌کند که صنایع جدید بیش‌از آنکه به یک‌قوم و ملت خاص‌ تعلق پیدا کنند تلاش می‌کنند جهانی باشند تا موردپسند همه‌ی ملت‌ها قرار گیرند و بتوانند به بازارهای جهانی دست پیدا کنند،درنتیجه ما از صنایع جدید قندیل‌مسی اردبیل یا اصفهان،قرن شانزدهم/دهم و هفدهم/یازدهم،ارتفاع 22 سانتی‌متر،قطر دهانه 4/24 سانتی‌متر."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.