چکیده:
هدف: ارزیابی برونسپاری فعالیتهای کتابخانهای و نقش آن در بهبود عملکرد کتابخانه ملی ایران. روش/ رویکرد پژوهش: پیمایشی از نوع کاربردی. جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان کتابخانه ملی در ادارات کل پردازش (فهرستنویسی)، فراهمآوری، اطلاعرسانی؛ و مالی است که بهنوعی درگیر فعالیتهای برونسپاری بودهاند. برای این منظور، پرسشنامهای طراحی و میان 173 نفر توزیع شد و در نهایت چهار مولفه اثربخشی، کارایی، کمیت، و کیفیت در 128 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: برونسپاری در حد کمی بر اثربخشی فعالیتها، در حد متوسط بر کارآیی و بر کمیت خدمات، و در حد اندکی بر کیفیت فعالیتهای کتابخانهای تاثیرگذار بوده است. نتیجهگیری: برونسپاری در حد کمی بر عملکرد بهینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موثر بوده است.هدف : ارزیابی برون سپاری فعالیت های کتابخانه ای و نقش آن در بهبودعملکردکتابخانه ملییران . روش . رویکرد پژوهش : پیtیشی از نوع کاربردی. جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان کتابخانه ملی در ادارات کل پردازش (فهرست نویسی)،فراهم وری،اطلاع رسانی؛ومالیاست که به نوعی درگیرفعالیت هایبرون سپاریبوده اند.برایاین منظور،پرسشنامه ای طراحیومیان ۱۷۳ نفرتوزیع شدودرنهایت چهارمولفه اثربخشی، کارایی،کمیت ،وکیفیت در۱۲۸ پرسشنامه موردتجزیه تحلیل قرار گرفت . یافته ها: برون سپاری در حد کمی بر اثربخشی فعالیت ها، در حد متوسط بر کارایی و بر کمیت خدمات ، و در حد اندکی بر کیفیت فعالیت هایکتابخانه ایتاثیرگذاربوده ست .نتیجه گیری:برون سپاری در حد کمی بر عملکرد بهینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مۀثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
". تشکیل می دهد که شامل اداره کل پردازش (فهرست نویسی ، رده بندی ، مستندسازی )؛ اداره کل فراهم آوری (تقسیم منابع ، واسپاری و ثبت )؛ اداره کل اطلاع رسانی (مخازن و آماده سازی ) است ، و همچنین اداره کل مالی که بخشی از فعالیت های کتابداری در کتابخانه ملی را به سه Wilson Colver German Hill Burden Sutton Schuman Berry Dubberly.
سنجش مؤلفه های مربوط به کمیت کارها نشان داد که اولا برون سپاری کمتر از ٥٠ درصد آن هم در حد متوسط سبب صرفه جویی در امکانات و تجهیزات ؛ کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی و صرفه جویی در آنها؛ افزایش سرعت در انجام کارها؛ آزادسازی کارکنان و به کارگیری آنان در فعالیت های اصلی شده است .
تأثیربرون سپاریبرکاراییخدمات براساس یافته های به دست آمده از هریک از واحدهای ذینفع ، مشخص شد که از نظر کارایی نیز کمترین تأثیر در اداره کل پردازش و بخش فهرست نویسی گزارش شده (٤١ درصد)، همچنین بیشترین کارآیی در بخش اطلاع رسانی (مخازن ، آماده سازی کتب و نشریات حدود ٧١ درصد) بوده است ؛ اما اداره کل امور مالی همچنان این تأثیر را در حد بالا دانسته است (٨٠ درصد).
سنجش مؤلفه های کارایی در این پژوهش نشان داد که برون سپاری فعالیت ها کمتر از٥٠ درصد بر انجام درست کارها، صرفه جویی در تسهیلات ، امکانات و منابع ، بهینه سازی راهبردها، افزایش زمینه پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران ، بازآرایی ساختار سازمانی ، مهندسی مجدد فرایندها و طراحی مجدد فرایندهای کاری برای دستیابی به بهبود فوق العاده عملکرد شده است ."