چکیده:
هدف: بررسی مفاهیم مرتبط با خواندن در آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)، تبیین شیوههای بهرهگیری مطلوب از مطالعه و کتابخوانی، و تحلیل راهکارهایی برای اثربخش نمودن فرایند مطالعه صحیح. روش/ رویکرد پژوهش: تحلیل محتوا. یافتهها: تعداد قابل توجهی از آیات و احادیث معصومین (ع) استخراج شد که از جنبههای مختلف، بهطور مستقیم و غیرمستقیم مفاهیم مرتبط با مطالعه را مطرح میکنند. نتیجهگیری: خواندن مورد توجه شارع مقدس بوده است و برای چگونگی اثربخشی آن در زندگی فردی و اجتماعی آدمی، راهکارهایی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"حضرت علی (ع )می فرمایند:"الاس بأمرائهم أشبه مهم بآبائهم "(حرانی ،١٤٠٤،ص ٢٠٨) که این سخن حکیمانه از ایشان میزان تأثیر عملکرد حکام یک جامعه و خط مشی آنها را در رفتار افراد آن جامعه در زمینه های مختلف روشن می سازد؛ اگر حکومت ، حکومتی صالح و الهی باشد، مردم به صلح تمایل دارند و اگر فاسد باشد به فساد: "إذاتغیرالسلط ان تغیرالزمان " (نهج البلاغه نامه :٣١).
سه عامل فضای حاکم بر خانواده ، دوستان و محیط اجتماعی - فرهنگی از مهم ترین عوامل محیطی هستند: فضای تعلیمی و تربیتی خانه و خانواده اثر مستقیم و غیرقابل انکاری در گرایش فرد به کتاب و مطالعه دارد: "محیط خانه و خانواده نخستین محیط تربیتی است که انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد و به ساماندهی شاکله تربیتی انسان می پردازد" (دلشاد تهرانی ، ١٣٧٩، ص ١٠٢).
با این حال ، هرچند که آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع ) کمتر به طور مستقیم به موضوع مطالعه و پژوهش به معنای امروزی آن پرداخته اند، از لابلای این متون مقدس استنباط می شود که مطالعه و کتابخوانی روشمند، به عنوان اصلی ترین راهبرد توسعه و پیشرفت ، یکی از شاخص های مورد توجه شارع مقدس بوده و برای چگونگی اثربخشی آن در زندگی فردی و اجتماعی آدمی راهکارهایی ارائه شده است که عمل به آنها موجب بهره برداری اثربخش از کتاب و کتابت خواهد شد."