چکیده:
ارزشیابی عملکرد از مهمترین ارکان هر سازمانی بوده و سازمانهای آموزشی نیز از این امر مستثنی نیستند. از میان اجزای مختلف نظام اموزشی به گفتۀ بسیاری از محققان، مهمترین عامل در تعیین موفقیت و یا عدم موفقیت دانشآموزان، معلم کلاس میباشد. بنابراین معلمان در مرکز تلاشهایی هستند که برای توسعه و اصلاح سیستمهای آموزشی در سراسر دنیا صورت میگیرد. با توجه به اهمیت معلمان در بهرهوری نظامهای آموزشی، لازم است سیستمهای آموزشی اطمینان حاصل کنند که معلمان نهایت تلاششان را برای افزایش پادگیری دانشآموزان صورت میدهند و همچنین باید تلاش کنند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف عملکرد معلمان، زمینه را برای توسعۀ حرفهای آنها فراهم کنند. دستیابی به این اهداف، مستلزم وضع سیستم ارزشیابی سیستماتیک و علمی میباشد. تحقیق حاضر با شناسایی و در نظرگرفتن ملزومات طراحی الگوی ارزشیابی معلمان درصدد است تا الگوی جدید برای ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی ارائه دهد. برای شناسایی ملزومات و طراحی الگوی مورد نظر، پیشینۀ مربوط به ارزشیابی معلمان و تدریس موثر، ملزومات اسناد آموزشی کشور و نظرات معلمان و کارشناسان مربوط، مورد جستوجو و بررسی قرار گرفتند. برای تعیین اجزای الگوی پیشنهادی از «تکنیک دلفی» استفاده شد. تصمیمات اتخاذ شده در مورد اجزای الگوی پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته و ملزومات اجرایی شدن آن بیان گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"ژئ ظ طع ذغر؛ بژگ ئب طک چ گ طصئطچک در طغرد برزتچژ طس ط ظ چف بز یظ ط ع ح اکرج ک بعئبط برزتچژ طس ط ظ چف ک بظگ صچدعچ ژع بت گ طعچل طغیغد طخاخ تئق ک بیب طط ب کطچج خ اب بضگغ یئ ئ ژاببچس وثع طاژغص ژع برزتچژ طس ط ظ چف ک کئر ب ش ؛ طط ب کطچج ببع چد اطغزت ثغر ک ظذابج چرتع چبچف طاژغص ژچف ژاد ئق ک ژابل کس ظ بیب بل بضگغل وثع غچدل بز تکنیک دلفی ببگ شچدق تئق ببک.
٥. بز اظیچ ع کظ چـ رکشعچل طغرد ببگ شچدق ژابل برزتچژ کئر ب طس ط ظ چف؛ دبربل یع ک ععچل طۀک ک ک طع ش ط ژچتع ئ؛ ع بز افعچ ظظ کغبظع ئ ژعکع غچ کجغ ا دربگ بز زظ ط پاد طس ط ظ چف بربپع دعع ئ؟ وب ف زـ ببک در ج غرج بطپچف ع ئ رکش طؤگ ط ش ژابل برزتچژ زظ ط پاد طس ط ظ چف طغرد ببگ شچدق صابر ژاظئ (٢٠٠٠ ,Snyder &Vide.
در بضگغل وثع غچدل باژاکق زژچف عا طع خصع؛ ژعزع غبف برزتچژ ع ع ئت بج ط زظ ط پاد طس ط ط کس ظ تئق ببک ع ژع ظذا ط ربئ طع چبچکا ظ ک در دبگ اسکا ظ ژب ع ع ژابل بظیچـ بظ بطا ط ژچتئ؟ زاب بک عط ژع زژچف بظگط ت ک عط ژع ژچشک کئر ب ک ظب طع خص اطغزت اژچع دبرد."