چکیده:
این مقاله به بیان این امر میپردازد که امام خمینی(ره) نگاهی فرهنگی به جامعه و سیاست و نیز سیاست خارجی دارد و رویکرد فرهنگی امام(ره) به سیاست خارجی نیز نشأت گرفته از مبانی انسانشناختی اوست و سیاست خارجی و رفتار کارگزاران آن را در ارتباط با انسانهای خود ساخته و متقی یا انسانهای فاسق و ستمکار میداند. با مطالعه و بررسی دیدگاه امام(ره) در ارتباط با راهبردها و اهداف خرد و کلان دولت اسلامی در قلمروی سیاست خارجی به این نتیجه میرسیم که هر یک از آنها با توجه به اهداف فرهنگی و ارزشی معنا مییابد. پس ارزشهایی که ماهیت انسانی و الهی دارد، و در قلمروی وظایف و رسالتهای دولت اسلامی قرار میگیرد و اساسا فلسفه تشکیل دولت اسلامی تحقق بخشیدن به اهداف بزرگ الهی- انسانی است که انبیای الهی و امامان(ع) به دنبال آن بودند. از این نظر، میتوان گفت که در یک دولت اسلامی، اهداف مادی یا قدرت و منافع ملی صرفا هدف نیست؛ بلکه این اهداف به تبع اهداف معنوی، فکری و فرهنگی معنا و مفهوم مییابد.
خلاصه ماشینی:
"یکی از نکتههایی که باعث ایجاد پرسش در اذهان برخی متدینان شده است، این سؤال است که مگر گفته نشده است که اول ماه با شهادت دو مرد عادل، ثابت میشود؛ پس چرا ما هر ساله شاهدیم که اول ماه توسط چند تن از مراجع بزرگوار اعلام میشود، ولی برخلاف نظر آنان، روز دیگری به صورت رسمی از طرف دفتر مقام معظم رهبری به عنوان اول ماه اعلام میشود؟ در اینجا از یک نکته اساسی درباره شهادت دادن، غفلت شده است و آن اینکه اولا این گونه نیست که مرجع تقلیدی یا مجتهدی به ثبوت اول ماه در نزد مثلا مقام معظم رهبری شهادت بدهد؛ بلکه به طور معمول، بنا به دلایلی که اشاره خواهیم کرد، اول ماه بودن فلان روز برای یک مرجع تقلید محرز میشود و بر طبق این ثبوت و احراز، عمل مینماید (مثل هر مکلف دیگر)؛ پس شهادت دادنی صورت نمیگیرد همچنین باید توجه داشت که در چنین مواردی شهادت باید «عن حس» باشد؛ یعنی اگر شخصی ماه را خودش رؤیت کرده باشد (نه اینکه توسط دیگران مشاهده صورت گیرد و از گفته آنان برای مجتهد، یقین به اول ماه حاصل شود و نه اینکه با توجه به مبنای خاصی در مسئله تعدد یا وحدت افقها چنین ثبوتی احراز شده باشد)، شهادت چنین شخصی است که میتواند اول ماه را برای دیگران به ثبوت برساند و چنین شهادتی است که به عنوان یکی از راههای ثابت شدن اول ماه در رسالههای مراجع عظام تقلید محسوب شده است پس شهادت «عن حدس» مفید نخواهد بود؛ همان طوری که در بحث قضا نیز چنین فرمودهاند و با توجه به حدسی بودن چنین احرازهایی است که به خاطر قاعده اصولی بیان شده نیز اطمینان یا یقینی برای اعلامکنندگان رسمی اول ماه ایجاد نمی شود."