چکیده:
هدف پژوهش: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه¬ی 34 سؤالی بود که با نرم¬افزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل داده¬ها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونه¬ای استفاده شد. یافته¬ها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به-کارگیری دانش، رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتیجه¬گیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانه¬های نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است.هدف : هدف پژوهش ، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است .روش : روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف ، کاربردی بوده که بر اساس نظرات ٧٥ کارشناس از بانک تجارت ، انجام گرفته است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی ٣٤ سؤالی بود که با نرم افزار آماریSPSS20 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونه ای استفاده شد .یافته ها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش ، ذخیره و پردازش ، اشتراک و به کارگیری دانش ، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت ، سامانه های نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن ، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است .
خلاصه ماشینی:
"مدیریت دانش ابتکاری تازه برای تبدیل الگوهای نظام اطلاعاتی از رویکرد پردازش داده و ارائه اطلاعات به رویکرد گردآوری و استفاده از دانش در سازمان ها است که از به - کارگیری تخصص و مهارت انباشته در ذهن و زوایای پنهان افراد تا تبدیل آن ها به منابع مکتوب و مدون را شامل میشود (مختاری و یمینی فر، ١٣٨٣).
تارخ و همکاران (١٣٩٠)، در «بررسی نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در پیاده سازی اثربخش سیستم های مدیریت دانش با استفاده از تکنیک تحلیل شکاف (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)» نشان دادند، شرکت ایران خودرو به خوبی از فناوری اطلاعات استفاده میکند و این فرصت وجود دارد تا با برنامه ریزی درست و اجرای مناسب سیستم مدیریت دانش در شرکت ، بتوان از حداکثر ظرفیت موجود آن بهره برد.
ازنظر آنان ، امروزه فناوری اطلاعات فراتر از ایجاد ارتباط مستقیم میان افراد از طریق برنامه های کاربردی مانند پست الکترونیکی ، اتاق گفتگو، ویدئوکنفرانس و جز آن است و میتواند به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی با ذخیره سازی و تسهیم دانش ، بهترین شیوه برای حفظ سرمایه های فکری در سازمان باشد.
پژوهش انجام گرفته با یافته های تحقیق تقی زاده (١٣٨٥) که نشان داد به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزایش اثربخشی سازمان را در پی داشته است ؛ تحقیق تسنگ (٢٠٠٨) که رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در شرکت های موجود در تایوان وجود رابطه مثبت و معنیداری میان فناوری اطلاعات و مدیریت را تأیید کرد و تحقیق نیلز (٢٠١٠) در بررسی خود به این نتیجه رسیده بود که فناوری اطلاعات در تقویت و ارتقاء جایگاه مدیریت دانش بخش صنعت آفریقای جنوبی مؤثر بوده همخوانی دارد."