چکیده:
هدف: هدف از انجام این تحقیق تاثیر چهار روش آموزش مشاه ده ای بر سطح اکتساب و یادداری شناختی اجرای مهارت بالانس ژیمناستیک بود. روش شناسی: 68 نفر از دانشجویان پسر مبتدی دانشگاه شهید چمران اهواز که درس تربیتبدنی عمومی 1 و 2 را انتخاب کرده بودند، به روش تصادفی ساده انتخاب و در 4 گروه: 1) گروه مشاهده مدل زنده 2) گروه مشاهده مدل زنده و توضیح شفاهی 3) گروه مشاهده مدل انیمیشن و توضیح شفاهی 4) گروه ترکیبی مشاهده مدل زنده و انیمیشن به همراه توضیح شفاهی قرار گرفتند. آموزش مختص به هر یک از گروهها به مدّت سه هفته هر هفته سه جلسه ارائه ش و بعد از هر جلسه آموزش همه آزمودنیها به طور یکسان 10 بار مهارت بالانس را اجراء کردند. در آخرین جلسه آموزش، آزمون اکتساب و 48 ساعت بعد آزمون یادداری به عمل آمد. ابزار اندازهگیری پرسش نامه ارزیابی سطح شناختی اجرای مهارت بالانس ژیمناستیک (کامپیوتیز و تئودراکو، 2006 ) میباشد که پایایی آن به روش آلفاکرونباخ 76 % به دست آمد و روایی آن به وسیله متخصّصین تایید گردید.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس ب ااندازهگیری مکرّر در سطح a=0/05 نشان داد که هر چهار روش آموزشی به طور معنیداری باعث بهبود سطح شناختی اجرای مهارت در مراحل اکتساب و یادداری شد. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه، تفاوت معنیداری را بین چهار گروه در مراحل اکتساب و یادداری نشان داد. به طوری که آزمودن یهای گروه اوّل در آزمون اکتساب و یادداری به طور معنیداری ضعیفتر از سایر گروه ها عمل کردند؛ اماّ بین امتیازات سه گروه دیگر تفاوت معناداری یافت نشد.
نتیج هگیری: نتایج نشان میدهد که مشاهده مدل به همراه آموزشهای کلامی است که توانسته است منجر به اطّلاعات و فرایند های شناختی مفیدتری برای اجرای مهارت شود. بنابراین به مربیان و معلمین پیشنهاد میشود که همچون مرحل هشناختی اولین و مهمترین مرحله در یادگیری مهارت میباشد، هنگام آموزش مهارت از مد لهای نمایشی و آموز شهای کلامی استفاده نمایند.