چکیده:
امروزه فعالترین و اثرگذارترین جریانات فرهنگی در جهان را مجموعههایی ایجاد میکنند که موفق به ایجاد شبکههایی کیفی و کارآمد از نخبگان و فعالان فرهنگی شدهاند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریتی جهت شبکهسازی تشکلها و فعالان جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی است. راهبرد کیفی مطالعۀ موردی بهعنوان مناسبترین راهبرد برای این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، روش تحلیل شبکۀ مضامین نیز برای سازماندهی و نمایش یافتههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.در تحقیق حاضر سه مورد از شبکههای فرهنگی فعال جهت مطالعه انتخاب شده است که شامل «شبکه تشکلهای تربیتمحور مشهد مقدس»، «شبکه تشکلهای تولید و توزیع محصولات فرهنگی انقلاب اسلامی» و «شبکه بینالمللی کاریتاس» میباشد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 26 مضمون پایه گردید که با خوشهسازی این مضامین در گروههای مشابه، نتایج تحقیق در قالب پنج مضمون سازماندهنده دستهبندی شدند. مضامین سازماندهنده پژوهش شامل نکات و اصول مربوط به شکلگیری شبکه، نکات ساختاری و ارکان شبکه، اعتماد و سرمایۀ اجتماعی در شبکههای فرهنگی، نکات رفتاری و روانشناسی و مسائل مربوط به برنامهریزی در شبکه میباشد. کلیه مضامین سازماندهنده نیز تحت مضمون فراگیر «ایجاد و توسعه شبکه پایدار فرهنگی» قابل تعریف میباشد؛ بر این مبنا مضمون مذکور کانون و هسته شبکه مضامین این پژوهش را تشکیل میدهد.تشکلها و فعالان فرهنگی با استفاده از مدل ارائهشده در پژوهش حاضر میتوانند از مزایای همکاری و همافزایی در قالب شبکهای پایدار در حوزۀ فرهنگ بهرهمند شده و از این طریق منشأ تحولات فرهنگی بزرگ در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشند.
خلاصه ماشینی:
در واقع عمده تحقیقات بر روی شبکه های بین سازمانی بدون ارائه تصویری جامع تنها بر روی بخش کوچکی از مسائل شبکه ای تمرکز دارند؛ اما این مسئله که چه الگوها و روش هایی میتواند در توسعه شبکه ها کارآمد باشد کمتر مورد توجه محققان بوده است (٢٠١٢ ,Jiang &Carpenter ).
بین اعضا حاصل می شود (٢٠١٣ ,Vangen &Huxham )، اما درعین حال اعضای هر شبکه ممکن است دارای اولویت ها و ارزشهای متفاوتی با یکدیگر باشند که در کنار تفاوتهای ساختاری و فرهنگی موجب اهمیت یافتن توجه به تضادها، تناقض ها و تنش های احتمالی در شبکه جهت اثرگذاری مثبت آن میشود.
به اعتقاد برخی از محققان راهبرد کیفی مطالعه موردی همانند چتری می تواند روشهای دیگر را تحت پوشش خود قرار دهد (٢٠٠٥ ,Holloway &Daymon ) و در این پژوهش نیز مطالعه موردی به عنوان روش اصلی و تحلیل شبکه مضامین جهت نمایش نتایج حاصل استفاده شده است .
به گفته یکی از مدیران شبکه های مورد مطالعه «نزدیک بودن جنس فعالیت اعضا با یکدیگر در برخی موارد (به ویژه آن جا که مسئله منافع مادی مطرح میشود) موجب تضاد منافع شده است که مدیریت این تضاد منافع بسیار مشکل بوده است و در برخی موارد حل آن به سختی ممکن شده است ».
Social Network Research in Organizational Contexts A Systematic Review of Methodological Issues and Choices.
E. (2005) Integrating qualitative and quantitative techniques in network analysis, Qualitative Market Research: An International Journal, 8(1), pp.
Qualitative research in business and management.
(2004) The social network approach in strategy / research: theoretical challenges and methodological issues,in: I.
Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 3(12), 344-356.