چکیده:
ماهواره یکی از مهم ترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی است. فناوری ماهواره عاملی قوی برای تغییر و دگرگونی در فرهنگ یک جامعه است و ابزار مفیدی برای استفاده انسان از آخرین پدیده های علمی و زندگی دلخواه و آرمانی پربار و پرتلاش می باشد و از سوی دیگر ماهواره ابزار دشمنان در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم ب همنظور تباهی انسانیت کشورهای هدف است. این پژوهش، برای سنجش تاثیرگذاری شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر سه مولفه فرهنگی سبک زندگی مخاطبان )حوزه آرایش، پوشش و روابط زن و مرد( انجام گرفت. از 142 نفر از مردم ساکن شهر ساری با ابزار پرسشنامه پیمایش انجام شد. نتایج نشان داد که بین استفاده از ماهواره با جنسیت و وضعیت تاهل پاسخگویان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از ماهواره و گرایش و نگرش پاسخگویان نسبت به تمایل سایرین به استفاده از ماهواره، جذابیت لباس بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای و تمایل به تقلید از سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکههای ماهواره ای و تاثیرگذاری پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای بر سلیقه افراد رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین نوع استفاده از ماهواره و گرایش و نگرش افراد نسبت به جذابیت لباس بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای رابطه معنیداری وجود دارد.
Satellite channels are considered to be one of the most important
foundations of information and communication structures. On the
one hand, satellite technology is a powerful factor for change and
transformation in the culture of a society and a useful tool for human
use of the latest scientific developments and achieving desired and
prolific ideal life. On the other hand, satellite technology is a weapon
in the hands of enemies for cultural invasion and the soft war to
destroy humanity in targeted countries. The present study aimed at
assessing the impact of foreign satellite channels on three cultural
factors of lifestyle of Iranian viewers including makeup, clothing
and personal relationships between men and women. This research
was conducted as a survey using a questionnaire among 142 people
living in the Iranian city of Sari. The results showed that there was
a meaning relationship between using satellite channels and gender
and marital status of the respondents. Furthermore, some meaning
relationship was noticed between the amount of watching satellite
channel programs on the one hand and respondents’ attitudes toward
others’ desire for watching satellite programs, attractiveness of attire
of the cast and presenters of these shows, desire for imitating the
style of clothing and makeup of the cast and the presenters of satellite
TV shows and their influence on the taste of the viewers on the other
hand. In addition, there was a significant relationship between the
type of using these satellite channels and people’s attitudes towards
attractiveness of clothes of actors and performers.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، سعی شده است تا با استفاده از نظریات جامعه شناسی و بهره گیری از یافته های این تحقیق و تحقیقات سایر اندیشمندان ، به بررسی تأثیر شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر مؤلفه های فرهنگی سبک زندگی مخاطبان ایرانی (پوشش ، آرایش و روابط زن و مرد با نامحرم ) پرداخته شود.
٣- تمایل به تقلید سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای : با توجه به جدول ١٨ و مقدار آماره F، تفاوت مشاهده شده بین میانگین ها با سطح اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت که تفاوت معناداری بین میانگین های تمایل به تقلید سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای با میزان استفاده از ماهواره از دیدگاه پاسخگویان وجود دارد (٠٠٠٠=Sig).
٤- تمایل سایر بیننده ها به تقلید از سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره از نظر پاسخگویان : با توجه به جدول ١٨ و مقدار آماره F، تفاوت مشاهده شده بین میانگین ها با سطح اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت که تفاوت معناداری بین میانگین های تمایل سایر بیننده ها به تقلید سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای با میزان استفاده از ماهواره از دیدگاه پاسخگویان وجود دارد (٠٠٤٩=Sig).
٥- تأثیرگذاری سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای بر سلیقه افراد: با توجه به جدول ١٨ و مقدار آماره F، تفاوت مشاهده شده بین میانگین ها با سطح اطمینان ٩٥ درصد می توان گفت که تفاوت معناداری بین میانگین های تأثیرگذاری سبک آرایش و پوشش بازیگران و مجریان شبکه های ماهواره ای بر سلیقه افراد با میزان استفاده از ماهواره از دیدگاه پاسخگویان وجود ندارد .