چکیده:
این مطالعه با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانش آموزی و سطح کادر مدرسه بر دستاورد تحصیلی انجام گرفته است . جامعۀ پژوهشی شامل تمامی هنرجویان ، مدیران ، معاونان آموزشی و فنی ، و مشاوران تحصیلی در ســال تحصیلی ١٣٩٢ بود. از بین نواحی پنج گانۀ شهر تهران ١٠ منطقه و از هر منطقه ٢ هنرستان ، و در مجموع ٩٠٦ دانش آموز پایه ســوم از ١٩ هنرستان و ٣٩ کلاس به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شــدند. همچنین ٥٩ نفر از کادر همان هنرســتان ها در نمونه حضور داشــتند. داده ها از طریق پرسش نامه های استانداردانگیزش تحصیلی AMS ودرگیری تحصیلی MSLQ؛وپرسش نامه های پژوهشگر ساختۀ یادگیری به کمک همسالان و کیفیت آموزشی هنرجویان و کادر مدرسه ، همراه با مشاهده ، اسناد و مدارک موجود در هنرستان ها جمع آوری شد. روایی پرسش نامه ها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی با آلفای کرانباخ به دست آمد. دستاورد تحصیلی نیز از طریق میانگین ٣ نمره محاسبه شد. برای پردازش داده ها از روش های آمار توصیفی ، ماتریس همبستگی و تحلیل دوسطحی استفاده شد. اینک یافته ها نشان می دهد که در سطح مدرسه ؛ متوسط دستاورد تحصیلی هنرجویان هنرستان های مختلف به طور معناداری با هم تفاوت دارد و ٦.٣١ درصد از واریانس دستاورد تحصیلی در سطح دانش آموز و ١٢.٠٥درصد از واریانس در سطح کادر مدرسه تبیین می شود. در مجموع ، ١٨.٨١ درصد از واریانس دستاورد تحصیلی را عوامل مربوط به ســطح مدرسه تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت سطح مدرسه را به عنوان ســطح بالاتر بر اثرگذاری بر متغیرهای مورد بررسی به عنوان پیش بینی کننده دستاورد تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"روش های مدل یابی چندســط حی تصویر آماری دقیق تری از موضوع را نشان می دهــد زیرا با اســتفاده از این روش ها می توان زمینة دانش آموزی )ســط ح فــردی ( و زمینة اجتماعی )سط ح مدرسه ( را بررسی نمود؛ لذا در این پژوهش با بررسی چندسط حی متغیرها علاوه بر تعیین میزان تبیین واریانس متغیر ملاک توســط متغیر پیش بین به بررســی ســهم عوامل در سط وح مختلف پرداخته شده و روابط بین دستاورد تحصیلی و متغیرهای انگیزش تحصیلی ، درگیری تحصیلی ، کیفیت آموزشی و یادگیری به کمک همسالان در سط ح اول )دانش آموز( و متغیرهای جنس و کیفیت آموزشی در سط ح دوم )کادر مدرسه ( مورد بررسی قرار گرفته است .
چه مقدار از واریانس دستاورد تحصیلی هنرجویان مربوط به عوامل سط ح دانش آموز شامل درگیری تحصیلی، کیفیت آموزشی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی است ؟\ با مدل انکوای یک عاملی ، با عرض از مبداء تصادفی با متغیرهای سط ح دانش آموز، به این سئوال پاسخ داده می شود.
در پایان با وجود محدودیت های پژوهشی در ارتباط با نمونه گیری و کاربرد ابزار پژوهشی پرسش نامه ای ، که تعمیم نتایج به دوره ها و رشته های دیگر را محدود می سازد، با توجه به یافته های به دست آمده به دست اندرکاران آموزش وپرورش پیشنهاد می شود به مدیران و کادر مدرسه ها توصیه کنند تا بر رشد و گسترش یادگیری به کمک همسالان و درگیری تحصیلی و انگیزش تحصیلی در مدارس خود با توجه به علایق و توانایی های تمامی دانش آموزان و متناســب با تفاوت های فردی آنان تأکید کنند."