چکیده:
سابقه و هدف:یکی از شیوه های موثر برای افزایش ظرفیت انسان برای مقابله با تاملایمات زندگی،عنصر دین و مذهب است و یکی از مهم ترین ابزار جهت حفظ و تقویت سلامت روانی،انس با قرآن و بهره گیری از تعالیم والای آن است.اهمیت دادن به بحث سلامت روان و درمان مشکلات روانی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است؛لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین انس با قرآن با سلامت روان در دانشجویان طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی همبستگی بود که بر روی143 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان1391 اجرا شد. نمونه ها به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه انس با قرآن و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار spss11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 3.5±22.18 سال و 53.1 درصد زن بودند. نتایج نشان داد که انس با قرآن کریم 53.1 درصد دانشجویان بالا، 24.5% پایین و 11.2 دانشجویان مبتلا به اختلال روان بودند. نتایج نشان داد که دانشجویان سالم انس با قرآن بیشتری نسبت به افراد مبتلا به اختلالات روان داشتند(0.01 >p) هم چنین ارتباط معکوس و معنی داری بین میزان انس با قرآن با افسردگی و اضطراب دانشجویان یافت شد. نتیجه گیری : با توجه به میزان انس با قرآن دانشجویان و ارتباط ان با سلامت روان انها، به نظر می رسد تقویت و بهبود انس با قرآن راهی اساسی جهت پیشگیری و بهبود مشکلات و اختلالات روان می باشد. هم چنین کمبود وقت و عدم برنامه ریزی صحیح و کمبود برنامه های آموزشی جذاب در محیط دانشگاه از عوامل تاثیر گذار در دوری از قرآن در دانشجویان است لذا می توان با تدابیر مناسب و برنامه ریزی صحیح و تغییر سیاستگذاری در برنامه های فرهنگی، در جهت افزایش میزان انس با قرآن و بالتبع سلامت روان آنها گام های موثری را برداشت.
Background & Purpose: One effective ways to increase the capacity of people to cope with the harshness of life is religion. One of the most important tools to maintain and strengthen the mental health is familiarity with the Quran and its teachings. The mental health and the treatment of mental problems are very important among the students. The aim of this study was to determine the relationship between familiarity with the Quran and mental health in students.
Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 143 nursing students in Kashan University of Medical Sciences in 2012. The samples were randomly selected using block method. Data were collected by questionnaires demographic data and familiarity with the Quran and the General Health questionnaire (GHQ28) of Goldberg. Data were analyzed by SPSS 11.5 and descriptive and analytic statistics.
Results: The mean age of students was 22.18±3.5 years and 53.1% of them was female. The results showed that 53.1% and 24.5% of students had high and low familiarity with the Quran، respectively and 11.2% of them had psychological problems. Healthy students than students with mental problems had high familiarity with the Quran (p<0.01). There was a reverse relationship and significant difference between familiarity with Quran and depression and anxiety in students.
Conclusion: Regarding the students'' familiarity with the Quran and its relation to mental health، it seems that the strengthening and improving the familiarity with the Quran is a basic way to prevent and improve the mental disorders. The lack of time، proper planning and attractive training programs in university are the effective factors in separating students from Quran. Therefore، it is necessary to increase familiarity with the Quran and mental health with appropriate measures and planning and changes in cultural policy.